ΜΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ

(A DANGEROUS METHOD)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ
Παίζουν: Βίγκο Μόρτενσεν, Μάικλ Φασμπέντερ, Κίρα Νάιτλι, Βενσάν Κασέλ, Σάρα Γκέιντον
Διάρκεια: 99’

Αξιολόγηση: **** (όλα είναι σχετικά)

A-DANGEROUS-METHOD

Ένα ιστορικό ανέκδοτο μιλάει για τις πέντε φράσεις που είπαν πέντε προσωπικότητες – Εβραίοι – οι οποίες και καθόρισαν όλον το σύγχρονο δυτικό πολιτισμό. Μωυσής: όλα είναι νόμος / Ιησούς: όλα είναι αγάπη / Καρλ Μαρξ: όλα είναι χρήμα / Σίγκμουντ Φρόιντ: όλα είναι σεξ / Άλμπερτ Αϊνστάιν: όλα είναι σχετικά!

Νόμος δεν είναι το δίκιο του εργάτη και η νομοτέλεια των πραγμάτων πηγαίνει περίπατο καθημερινά. Στις μέρες μας όλα μοιάζουν φρούδα. Μείζον δε τούτων η αγάπη. Όλο και περισσότερο χρήμα βρίσκεται/ σωρεύεται στα χέρια όλο και λιγότερων ανθρώπων. Το σεξ (ενίοτε βάρβαρο και αχαλίνωτο) είναι μια διέξοδος, μια κάποια λύση, όπως έλεγε κι ο αλεξανδρινός ποιητής.

Αυτό έχει στο μυαλό του ο δάσκαλος Φρόιντ που κατοικοεδρεύει στη Βιέννη με τη γυναίκα και τα έξι παιδιά του. Λίγο μετά, μια πλούσια Ρωσοεβραία έρχεται… ανοικειοθελώς σε κάποιο ψυχοθεραπευτήριο της Ζυρίχης και αφήνεται στα χέρια του νιόπαντρου γιατρού Καρλ Γιουνγκ. Ο οποίος θαυμάζει την πραγματεία του δασκάλου για την «Ερμηνεία των Ονείρων» και σπεύδει να τον γνωρίσει και να γίνει μαθητής.

Αυτό το διάστημα (1906 – 1913) οι δέκα εντολές καταστρατηγούνται και η ψυχιατρική επιστήμη γεννιέται από δυο φωτεινά πνεύματα με αρκετά βίτσια. Τα όρια της αγάπης και του σεξουαλικού ενστίκτου παραβιάζονται. Ασθενής και γιατρός μελετάνε και γλεντάνε αλλήλους. Η αγνή αγάπη είναι η σιγουριά της πλούσιας συζύγου στον άριο Γιουνγκ και μεταστοιχειώνεται τρις σε καρπό κοιλίας.

Ο μαθητής έχει οράματα και ονείρατα κι ο δάσκαλος φοβάται τις παραψυχολογικές του (μαθητή) ανησυχίες. Αυτό το χιόνι που κατακλύζει όλη την Ευρώπη και ξαφνικά γίνεται κόκκινο, παραπέμπει στο επερχόμενο βρομερό αιματοκύλισμα. Οι ερμηνείες είναι μυστηριώδεις. Των ηθοποιών εννοώ. Τόσο που εξαφανίζονται για να μείνει μόνο η ιστορία και οι ισχνές της λεπτομέρειες. Σαν ικμάδες που βλάστησαν χωρίς να σπαρθούν.

Ο Κρόνενμπεργκ εξελίσσεται σε ήρεμη δύναμη συμφωνώντας απόλυτα με τον Φρανκ Ζάππα: το πιο βρόμικο μέρος του ανθρώπινου σώματος είναι το μυαλό του. Δεν είναι απαραίτητο να δείξεις τη βρομιά όταν μπορείς να τη φυτέψεις στο κεφάλι. Ο από τη «Μύγα» μόνιμος συνεργάτης Χάουαρντ Σορ μού τα χαλάει. Το λόμπι είναι έντονα παρόν. Η ειδική θεωρεία της σχετικότητας είναι δημοσιευμένη κι ο θεός παίζει με τους πεσσούς του σαν παιδί.

Κώστας Καρδερίνης

Παλαιότερη κριτική για το ΜΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

Leave a Reply