«Για τα λεφτά τα κάνεις όλα»

35 ταινίες για την οικονομική – και όχι μόνον – κρίση

Για τα λεφτά τα κάνεις όλα

Ζούμε σε άγριες εποχές. Οι καθωσπρέπει κοινωνίες δείχνουν πια αυτό που επιμελώς προσπαθούσαν να κρύψουν τόσα χρόνια: ότι ο νόμος της ζούγκλας αφορά ιδίως το πιο άγριο από τα θηρία – τον άνθρωπο. Η ηθική κατάπτωση είναι γεγονός, ο αμοραλισμός γίνεται σύνθημα, ο κυνισμός παντιέρα και ο μέσος άνθρωπος προσπαθεί να επιβιώσει. Στο βωμό του χρήματος θυσιάζονται η αξιοπρέπεια, ο αυτοσεβασμός και (τι ειρωνεία) η ανθρωπιά. Το σινεμά εμπνέεται από κάθε είδους κρίσεις – όπως την οικονομική – και καταθέτει ενδιαφέρουσες απόψεις και προβληματισμούς…

Το «φιλμ νουάρ» συνεργάζεται με το Seven Film Gallery για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον και τολμηρό αφιέρωμα. Ο Θόδωρος Γιαχουστίδης επιλέγει τις ταινίες του αφιερώματος. Κι ελπίζει πως ανήσυχα βλέμματα και μυαλά θα ανοίξουν περισσότερο. Και θα γίνουν περισσότερο υποψιασμένα…

35 ταινίες με το βρώμικο χρήμα στο επίκεντρο. Στους «Κλέφτες» πχ του Στίβεν Φρίαρς μια μάνα κοντοστέκεται για λίγο πριν αρπάξει μια βαλίτσα χρήματα ματωμένα από το αίμα του γιου της. Στο «Τσεκούρι» ένας απολυμένος, προκειμένου να ξανακερδίσει τη δουλειά του, αρχίζει να σκοτώνει τον… ανταγωνισμό! Στο «Πολυθρόνα για δύο», δύο καπιταλιστές δεν έχουν σε τίποτα να ρίξουν στα σκατά τη ζωή ενός ανθρώπου βάζοντας στοίχημα ένα δολάριο. Στην «Ανήθικη πρόταση» ένας γηραλέος μεγιστάνας προσφέρει ένα εκατομμύριο δολάρια για να πηδήξει την όμορφη γυναίκα ενός αρχιτέκτονα. Στους «Άντρες με τα όλα τους» η ανεργία ωθεί μια παρέα ανδρών να αντιμετωπίσει την κρίση ξεγυμνώνοντας το σώμα τους – ασορτί με την ψυχή τους. Στην «Γκαρσονιέρα» ένας φουκαράς δανείζει το διαμέρισμά του στους ανωτέρους του προκειμένου να έχει την εύνοιά τους. Στο «13 Tzameti» μια σειρά από φουκαριάρηδες παίζουν ρώσικη ρουλέτα με έπαθλο ένα σημαντικό χρηματικό ποσό ενώ φραγκάτοι τύποι ποντάρουν επάνω τους περιουσίες ολόκληρες… Κάθε μία από τις 35 ταινίες του αφιερώματος δείχνει μέχρι που μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος για να αποφύγει την εξαθλίωση που συνεπάγεται η έλλειψη χρημάτων…
Χορηγοί επικοινωνίας είναι ο 1055 Rock και το Clipartradio.

Οι ταινίες
– «Καπιταλισμός: Μια ερωτική ιστορία» (Capitalism: A Love Story) του Μάικλ Μουρ
– «Ένα απλό σχέδιο» (A Single Plan) του Σάμ Ράιμι
– «Fargo» των αδελφών Κοέν
– «Συνοικία Το Όνειρο» του Αλέκου Αλεξανδράκη
– «Πολυθρόνα για δύο» (Trading Places) του Τζον Λάντις
– «Για μια χούφτα δολάρια» (Per un pugno di dollari) του Σέρτζιο Λεόνε
– «Άντρες με τα όλα τους» (The Full Monty) του Πϊτερ Κατανέο
– «Οι κλέφτες» (The Grifters) του Στίβεν Φρίαρς
– «Ραντεβού στον αέρα» (Up in the Air) του Τζέισον Ράιτμαν
– «The Company Men» του Τζον Γουέλς
– «Μια υπέροχη ζωή» (It’s a Wonderful Life) του Φρανκ Κάπρα
– «Το χρήμα» (L’ argent) του Ρομπέρ Μπρεσόν
– «Μοντέρνοι καιροί» (Modern Times) του Τσάρλι Τσάπλιν
– «Εύκολο χρήμα» (Mad Money) της Κάλι Κιούρι
– «Δουλειά για άντρες» (Miehen Tyo) του Αλέξι Σαλμενπέρα
– «Το τσεκούρι» (Le couperet) του Κώστα Γαβρά
– «Ο θησαυρός της Σιέρα Μάντρε» (The Treasure of Sierra Madre) του Τζον Χιούστον
– «Ανήθικη πρόταση» (Indecent Proposal) του Άντριαν Λάιν
– «Μια ξεχωριστή μέρα» (Falling Down) του Τζόελ Σουμάχερ
– «Σκλάβοι στα δεσμά τους» του Αντώνη Λυκουρέση
– ΣΚΛΑΒΟΙ ΣΤΑ ΔΕΣΜΑ ΤΟΥΣ του Αντώνη Λυκουρέση
– «Το αλάτι της γης» (Salt of the earth) του Χέρμπερτ Τζι Μπίμπερμαν
– «Δευτέρες με λιακάδα» (Los Lunes al sol) του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα
– «Hoffa» του Ντάνι Ντε Βίτο
– «Η γκαρσονιέρα» (The Apartment) του Μπίλι Γουάιλντερ
– «Η παγίδα» (Klopka) του Σρνταν Γκολούμποβιτς
– «13 Tzameti» του Γκέλα Μπαμπλουανί
– «Οι μέρες της αφθονίας σας είναι μετρημένες» (Die fetten Jahre sind vorbei) του Χανς Βάινγκάρτνερ
– «Ένας ελεύθερος κόσμος» (It’s a Free World) του Κεν Λόουτς
– «Τρεις πίθηκοι» (Uc maymun) του Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
– «Κανείς δεν ξέρει» (Nobody Knows) του Χιροκάσου ΚόρεΈντα
– «Το κόλπο» (Heist) του Ντέιβιντ Μάμετ
– «Ο κλέψας του κλέψαντος» (I soliti ignoti) του Μάριο Μονιτσέλι
– «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο» (Requiem for a Dream) του Ντάρεν Αρονόφσκι
– «Ελεύθερος ωραρίου» (L’emploi du temps) του Λοράν Καντέ

φ.ν.

Leave a Reply