HUGO του Μάρτιν Σκορσέζε

Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
Παίζουν: Άσα Μπάτερφιλντ, Κλόε Γκρέις Μόρετζ, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Σάσα Μπάρον Κόεν, Τζουντ Λο, Έμιλι Μόρτιμερ, Κρίστοφερ Λι, Ρέι Γουίνστον
Διάρκεια: 125’

Αξιολόγηση: *****

HUGO

Υπάρχει κάτι στη στιγμή που η πρώτη δέσμη φωτός της κινηματογραφικής μηχανής αγγίζει το λευκό πανί που δε μπορεί να συγκριθεί κυριολεκτικά με τίποτε άλλο στον κόσμο. Μοιάζει με όνειρο, με τελετουργία, με προσωπική ευτυχία που λαμβάνει χώρα μέσα στο συλλογικό ασυνείδητο της αίθουσας. Η γλώσσα είναι εξαιρετικά πολύ «λίγη» μπροστά στις εικόνες. Δε μπορεί να περιγράψει τη μαγεία. Αυτή τη μαγεία που είτε τη νιώθεις είτε όχι. Διότι σε κάποιους αρέσει ο κινηματογράφος, σε κάποιους αρέσει πολύ, αλλά κάποιοι αγαπούν τον κινηματογράφο. Ο Ζορζ Μελιές αισθάνεσαι πως ένοιωθε κάτι αντίστοιχο.

Ένας από τους πρώτους μάγους του κινηματογράφου, δημιούργησε κάποια από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα όλων των εποχών. Ονειρικά, φανταστικά, υπερβατικά. Τα φιλμ του είναι ταξίδια και ο Μπράιαν Σέλζνικ, που έγραψε το βιβλίο «Η εφεύρεση του Ουγκό Καμπρέ» το αφουγκράζεται αυτό. Ένα παραμύθι που συνδυάζει υπέροχη εικονογράφηση και μεστό λόγο με τρόπο πολύ κινηματογραφικό. Ο Σκορσέζε είναι ο τελευταίος άνθρωπος που θα περνούσε ποτέ από το μυαλό του αναγνώστη ως πιθανός μεταφορέας του βιβλίου στην οθόνη. Ενώ όπως αποδεικνύεται θα έπρεπε να είναι ο πρώτος. Διότι παραδίδει ένα αληθινά μαγικό αριστούργημα, ένα σινεφίλ διαμάντι, μια επιστολή αγάπης στην τέχνη του κινηματογράφου και δη στον Μελιές, όπως μόνο ένας αληθινός εραστής του σινεμά θα μπορούσε να πράξει.

Η ιστορία είναι μαγική. Πρόκειται για έναν συνδυασμό υπαρκτών και ανύπαρκτων προσώπων, μία ευφάνταστη συνάντηση ενός μικρού αγοριού, του Ουγκό με τον Μελιές, στο Παρίσι του 1930 όπου θα εκτυλιχθεί μια καταπληκτική περιπέτεια. Το σενάριο δε θα μπορούσε να αποτελεί πιο εύστοχη μεταφορά κρατώντας όλο το βασικό ιστό και μεταποιώντας κάποια πιο λογοτεχνικά στοιχεία σε καθαρά κινηματογραφικά. Τέλος, ο συνδυασμός παραδοσιακών και σύγχρονων τεχνολογιών προσφέρει μια αισθητική οπτικοποίηση – εμπειρία που σίγουρα θα κάνει τον Μελιές, αυτόν τον πρωτοπόρο των ειδικών εφέ, της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και της οπτικής αρτιότητας, να χαμογελά ικανοποιημένος από εκεί που βρίσκεται.

Μια ταινία που φτιάχτηκε για να θυμίσει σε όσους το ξέχασαν γιατί πήγαιναν σινεμά όταν ήταν παιδιά.

Αλέξανδρος Μιλκίδης

Leave a Reply