Χρωματιστά πανιά, χρωματιστά έθνη

Η λέξη «βεξιλολογία» προέρχεται από το λατινικό vexillum και αφορά το ενδιαφέρον και την αγάπη που μπορεί να αναπτύξει κάποιος για τη μελέτη των εθνικών συμβόλων των περίπου 226 εθνών-κρατών. Γύρω από αυτή τη λέξη «έστησε» τη νέα του δουλειά ο εικαστικός Λάμπρος Ψυρράκης. Vexillologia – Γεωπολιτικές ασκήσεις είναι ο τίτλος της και φιλοξενείται στη γκαλερί ΖΗΝΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ.

Οι εκθέσεις του Ψυρράκη είναι τις περισσότερες φορές γεμάτες χρώμα. Έχει περάσει βέβαια στο παρελθόν και μια «λευκή» περίοδο, αλλά τα έργα του αποτελούν συνήθως μικρές εκρήξεις χρωμάτων.

Το ίδιο παρατηρεί κανείς και σ’αυτή τη δουλειά του. Μπαίνοντας στο χώρο της γκαλερί, συναντάμε πίνακες γεμάτους με αφαιρετικά, γεωμετρικά, πολύχρωμα σχέδια να συνδιαλέγονται με ασπρόμαυρα επιτραπέζια γλυπτά. Εξάλλου, αφού ο Ψυρράκης έχει ως άξονα της ενότητας τις σημαίες των εθνών, χρησιμοποίησε όλη την παλέτα χρωμάτων που αυτές διαθέτουν. Έχει ενδιαφέρον να δει κανείς ότι στατιστικά, 172 σημαίες χρησιμοποιούν το κόκκινο χρώμα, 120 διαλέγουν το μπλε έως γαλάζιο, 109 το κίτρινο, 103 το πράσινο, 167 το λευκό, 59 το μαύρο, 4 το γκρι, 9 το πορτοκαλί, που φτάνει στο σαφράν για την Ινδία, 3 το πορφυρό ή ροζ, 8 το καφέ κυρίως στις επιμέρους εικονογραφικές τους λεπτομέρειες.

Ουσιαστικά, με αφορμή τις σημαίες, ο Ψυρράκης θίγει ουσιαστικά το επίκαιρο ζήτημα των γεωπολιτικών ανακατατάξεων του πλανήτη. Οι Ασκήσεις του αναστοχάζονται την παγκόσμια ανθρωπολογική ιστορία και τις αντανακλάσεις της στη μοντέρνα, μεταμοντέρνα, έως τη σύγχρονη “εναλλακτικά μοντέρνα” ιστορία της τέχνης.

Την ίδια ώρα συνάμα, ο Λάμπρος Ψυρράκης θυμάται την αρχέγονη συναισθηματική ορμή, που σε κρίσιμες ιστορικά στιγμές, μπορεί να σκίσει και να επανενώσει δυο-τρία χρωματιστά πανιά, για να σημάνει τον εκρηκτικό σχηματισμό μιας νέας οντότητας…

Γκαλερί «Ζήνα Αθανασιάδου» (Π. Π. Γερμανού 5). Έκθεση του Λάμπρου Ψυρράκη «Vexillologia– Γεωπολιτικές ασκήσεις». Διάρκεια έως και 25 Απριλίου.

Έλσα Σπυριδοπούλου

Leave a Reply