ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ – Αφίξεις από τα Νότια…

Τρεις παραστάσεις από τα Νότια κάνουν  “στάση” στη Θεσσαλονίκη. Έπειτα από μια επιτυχημένη πορεία στην Αθήνα, Ο πατέρας του Αυγούστου Στρίντμπεργκ φιλοξενείται στο θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ, το έργο Να ζει κανείς ή να μη ζει; του Νικ Γουίτμπι στο ΕΓΝΑΤΙΑ και στο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ το έργο του Τζον Πρίσλεϊ Ο επιθεωρητής έρχεται.

Αγώνας εξουσίας

nees theatrikes afixeis-O pateras

Ένα από τα σημαντικότερα έργα του κορυφαίου Σουηδού δραματουργού Αυγούστου Στρίντμπεργκ, γραμμένο το 1887, παρουσιάζει το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, σε συμπαραγωγή με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης.

Στη σκηνή του ΑΘΗΝΑΙΟΝ παρακολουθούμε τη σύγκρουση ανάμεσα στον Ίλαρχο (Γιάννης Φέρτης) και τη γυναίκα του Λάουρα (Μαρίνα Ψάλτη), με αφορμή το μέλλον της κόρης τους Βέρθας. Δεν πρόκειται για μια απλή συζυγική διαμάχη. Πρόκειται για έναν σκληρό και ανελέητο αγώνα εξουσίας ανάμεσα σε δύο ισχυρότατους αντιπάλους, το αρχέγονο θηλυκό ένστικτο και τη κατασκευασμένη ανδρική λογική. Μια απελπισμένη μονομαχία, που εξαρθρώνει τα θεμέλια της οικογενειακής εστίας και προκαλεί τριγμούς σε ολόκληρη τη σαθρή κοινωνία που την περιβάλλει.

Η σκηνοθεσία της παράστασης είναι της Λίλλυς Μελεμέ και τους υπόλοιπους ρόλους ενσαρκώνουν οι Έρση Μαλικένζου, Φαίδωνας Καστρής, Δημήτρης Μυλωνάς, Ιουλία Γεωργίου, Παναγιώτης Νάτσης.

ΑΘΗΝΑΙΟΝ, Β. Όλγας 35. Πληροφορίες: 2310 832060.

Γέλιο εναντίον…τανκς

nees theatrikes afixeis- na zei kaneis

Μια ξεκαρδιστική κωμωδία είναι το έργο του Νικ Γουίτμπι Να ζει κανείς ή να μη ζει;, που παρουσιάζεται από σήμερα στο θέατρο ΕΓΝΑΤΙΑ, σε απόδοση και σκηνοθεσία των Μιχάλη ΡέππαΘανάση Παπαθανασίου. Το έργο το γνωρίσαμε στον κινηματογράφο από τον Μελ Μπρουκς και  εδώ παρουσιάζεται από ένα θίασο λαμπερών ηθοποιών: Κάτια Δανδουλάκη, Παύλος Χαϊκάλης, Κατιάνα Μπαλανίκα, Τάσος Κωστής, Σοφία Βογιατζάκη, Μάνος Παπαγιάννης, Πρόδρομος Τοσουνίδης, Σπύρος Μεργιανός, Στέργιος Αντούλας, Διονύσης Κομνηνός.

Η ιστορία μας μεταφέρει στην Πολωνία το 1941, επι γερμανικής κατοχής. Μια διάσημη ηθοποιός απατά τον άντρα της με έναν πολύ νεότερο της αντιστασιακό. Μια ερωτική φάρσα στήνεται στα παρασκήνια ενός θιάσου του μουσικού θεάτρου. Και, ενώ όλα δείχνουν αθώα, γίνονται επικίνδυνα όταν στα γρανάζια της φάρσας πιάνονται ένας Γερμανός στρατηγός μαζί με την αυστηρή γραμματέα του και τον ηλίθιο υπασπιστή του, μια διπλή κατάσκοπος  και ο αμπιγιέρ της πρωταγωνίστριας. Τα όρια ανάμεσα στα στρατόπεδα των Πολωνών αντιστασιακών και των κατακτητών τους χάνονται…

ΕΓΝΑΤΙΑ, Πατριάρχου Ιωακείμ  1,  Πλ. Αγ. Σοφίας. Πληροφορίες: 2310 225172.

Η ατομική ευθύνη

nees theatrikes afixeis-epitheoritis

Τον χειμώνα του 1944 ο Τζων Πρίσλεϊ γράφει το σημαντικότερο ίσως από τα έργα του Ο επιθεωρητής έρχεται, με σκοπό να μιλήσει σ’ έναν κόσμο που υποφέρει από τα δεινά μιας παγκόσμιας και ολέθριας σύρραξης, για το θέμα που βασανιστικά απασχολεί τον ίδιο και το θεωρεί θεμελιώδες: την ατομική ευθύνη. Το μήνυμά του είναι απλό: Δεν ζούμε μόνοι. Είμαστε μέλη μιας κοινωνίας. Είμαστε υπεύθυνοι ο ένας για τον άλλον.

Αυτός είναι ο καμβάς του έργου που κάνει πρεμιέρα στις 22 Μαρτίου στο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Βαλτινού, ο οποίος επίσης πρωταγωνιστεί, πλάι σ’ έναν μεγάλο θίασο. Μάλιστα για το ρόλο του επιθεωρητή επέλεξε τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, ένα νεαρότερο ηλικιακά πρόσωπο απ’ αυτό που προβλέπει το έργο.

Ο συγγραφέας, τοποθετεί το έργο του στο 1912, δυο χρόνια πριν την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μια μεγαλοαστική οικογένεια γιορτάζει τους αρραβώνες της κόρης και ο πατέρας βρίσκει την ευκαιρία να επιχειρηματολογήσει υπέρ της βεβαιότητάς του πως «κάθε άνθρωπος πρέπει να κοιτάζει τη δουλειά του και τον εαυτό του». Ο ερχομός ενός επιθεωρητή της αστυνομίας, που ερευνά για το θάνατο μιας φτωχής κοπέλας, θα ανατρέψει κάθε βεβαιότητα, εκθέτοντας την ενοχή κάθε μέλους της οικογένειας απέναντι στην ίδια την κοινωνία. Επι σκηνής εμφανίζονται επίσης οι Κερασία Σαμαρά, Μάνος Ζαχαράκος, Κώστας Βασαρδάνης, Ευτυχία Γιακουμή, Στάθης Νικολαΐδης.

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ, Εθνικής Αμύνης 2. Πληροφορίες: 2310 262051.

Έλσα Σπυριδοπούλου

Leave a Reply