«Σκοτώνουν» το παραδοσιακό σινεμά

(Αναδημοσίευση από την «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» 23/03/2013)
σχόλιο του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Η είδηση είναι συγκλονιστική και σημαδεύει το τέλος εποχής όχι μόνο της παράδοσης αλλά και ενός τρόπου ζωής αλλά και αντίληψης για το θέαμα. Οι μεγάλες αμερικανικές εταιρίες παραγωγής και διανομής ταινιών ειδοποίησαν τους Έλληνες υπεύθυνους πως καταργείται το φιλμ,από το τέλος Αυγούστου 2013, ως υλικό προβολής στις αίθουσες. Οι ταινίες θα έρχονται σε…  ψηφιακό υλικό (σκληρό δίσκο Beta ή Bluray).  Αυτό σημαίνει αρχικά πως και  οι τριακόσιες εξήντα κινηματογραφικές αίθουσες που λειτουργούν στην Ελλάδα πρέπει να προμηθευτούν μηχανήματα ψηφιακής προβολής (κοστίζουν γύρω στα 50.000 ευρώ), τιμή ιδιαίτερα απαγορευτική ειδικά για μικρές αίθουσες. Η ιστορία αφορά και στους θερινούς, που ίσως βρουν μια παράταση ενός χρόνου (καλοκαίρι του 2014).

Βέβαια, όλες οι παλιές ταινίες θα υπάρχουν σε φιλμικό υλικό, αλλά δεν μπορεί οι αίθουσες να παίζουν παλιές δημιουργίες, γιατί έτσι θα βρεθούν εκτός της δουλειάς και των σύγχρονων εξελίξεων. Υπάρχει μεγάλη αναταραχή στον επαγγελματικό χώρο και αιθουσάρχης της πόλης μου δήλωσε: «Η αγορά των μηχανημάτων μαζί με τα υψηλά νοίκια μετατρέπουν σε προβληματική έως αδύνατη τη λειτουργία τουλάχιστον των παραδοσιακών αιθουσών».

Συναίνεσαν και οι Ευρωπαίοι
Επίσης, στη μετατροπή του υλικού προβολής συναίνεσαν και οι Ευρωπαίοι παραγωγοί, μια και, εφόσον καταργηθεί το φιλμικό υλικό, ελαχιστοποιούνται πολύ τα έξοδα. Ήδη και φέτος στη Θεσσαλονίκη ευρωπαϊκές ταινίες (Αγάπη, Το κυνήγι, Οι άθλιοι κά.) προβλήθηκαν ψηφιακά. Μεγάλο πρόβλημα θα έχουν πλέον και οι ελληνικές μεσολαβητικές εταιρίες διανομής, γιατί σε λίγο καιρό θα πάψουν να έχουν λόγο ύπαρξης. Χάνονται έτσι τουλάχιστον 400 θέσεις εργασίας.

Πληροφορίες για το μέλλον αναφέρουν ότι, για να συμπιεστεί και άλλο το κόστος παραγωγής των ταινιών,  σε δύο χρόνια θα έχουμε παγκόσμια μετάδοση στις αίθουσες όλου του κόσμου δορυφορικά. Ήδη η τεχνική εφαρμόζεται δοκιμαστικά. Επίσης, οι εταιρίες θα κερδίσουν έσοδα, μια και έτσι θα καταπολεμηθεί αποτελεσματικά η πειρατεία.

Κατά τα άλλα, με μια πρόχειρη έρευνα διαπίστωσα πως μία μόνον παραδοσιακή αίθουσα στη Θεσσαλονίκη διαθέτει ψηφιακό μηχανισμό υψηλών προδιαγραφών. Τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν πως στην Ελλάδα δίνεται απεγνωσμένα μάχη για μια παράταση, αλλά έτσι ή αλλιώς οι αποφάσεις έχουν παρθεί. Το παλιό σινεμαδάκι που γνωρίζουμε μας τελείωσε.

«Τι θα γίνει φίλε μου με μας;»
Σε άλλα νέα, το «φιλμ νουάρ» θα βγαίνει πλέον κάθε δύο βδομάδες κι όχι εβδομαδιαίως. Οι λόγοι είναι προφανείς: είχαμε ως επιχείρηση καταθέσει όλη μας την περιουσία σε κυπριακές τράπεζες και τον «ήπιαμε»! Μας «κούρεψαν» κατά 80% οπότε αδυνατούμε να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις των καιρών. Το χαρτί είναι ακριβό, οι διαφημιζόμενοι λίγοι κι άντε να βγάλεις άκρη.

Εντάξει, πλάκα κάνω. Δεν είχαμε καταθέσεις σε τράπεζες της Κύπρου. Απλά, την ημέρα των εγκαινίων των γραφείων μας επίσημος προσκεκλημένος ήταν ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης – κι άντε να βρεις χαΐρι μετά! Πάλι καλά που δεν μας έπνιξε κανά τσουνάμι δεν λέτε;

Παρά το γεγονός ότι διαθέτω σπάνια αίσθηση του χιούμορ – μου το λένε όλοι αυτό (αν και τώρα που το σκέφτομαι, όταν μου λένε «σπάνια» μήπως εννοούν αντί για «ξεχωριστή», το «λίγη»;) δυσκολεύομαι να αστειευτώ με το συγκεκριμένο ζήτημα. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ζοφερή. Καταλήξαμε στην απόφαση να κυκλοφορούμε ανά 15νθημερο προσπαθώντας να προσαρμοστούμε στα δεδομένα της αγοράς. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πέσει η ποιότητά μας ή ο αγώνας μας για έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση αλλά και κριτικό σχολιασμό για τα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας. Τα στάνταρ μας θα προσπαθήσουμε να τα κρατήσουμε ψηλά. Απλά, το επόμενο τεύχος θα το πιάσετε στα χέρια σας όχι στις 4 αλλά στις 11 Απριλίου. Άντε, να σας λείψουμε περισσότερο μπας και μας αποζητήσετε πιο παθιασμένα.

Θόδωρος Γιαχουστίδης

Leave a Reply