Τελευταίος προορισμός…

Αυτός είναι ο τίτλος της τελευταίας ταινίας της χρυσής κινηματογραφικής τριάδας Άιβορι-Μέρτσαντ-Τζαμπβάλα. Η κοινή τους δράση ξεκίνησε το 1963 όταν οι δυο πρώτοι πλησίασαν την πρόσφατα εκλιπούσα (3 Απρίλη) συγγραφέα Ρουθ Πράουερ Τζαμπβάλα, προτείνοντάς της να διασκευάσει το δικό της μυθιστόρημα, «The Householder» (1960), για τη μεγάλη οθόνη. Η συνεργασία κράτησε 37 χρόνια (2009) και αριθμεί 22 ταινίες, ένα ντοκιμαντέρ, δύο Όσκαρ («Δωμάτιο με θέα», «Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ»), ένα BAFTA («Κάψα και σκόνη») και βραβεία ενώσεων κριτικών («Ο κος και η κα Μπριτζ», «Τα απομεινάρια μιας μέρας», «Οι Βοστονέζοι»). Η Ρουθ Πράουερ είναι Εβραία πρόσφυγας από τη ναζιστική Γερμανία που σπούδασε στη Βρετανία και παντρεύτηκε τον Ινδό αρχιτέκτονα Σάιρους Τζαμπβάλα οπότε και μετακόμισαν στο Νέο Δελχί. Εκτός τριάδας ξεχωρίζει το σενάριό της για την «Μαντάμ Σουζάτσκα» (1988).

Μία μέρα αργότερα (4 Απρίλη) η διεθνής κριτική κινηματογραφική κοινότητα έχασε ένα «ναύαρχό», τον Αμερικανό Ρότζερ Έμπερτ (ετών 70) που ταλαιπωρούνταν από το 2002 με τον καρκίνο. Ο πρώτος κριτικός που τιμήθηκε με Πούλιτζερ, συγγραφέας πολλών βιβλίων, συνεργάτης του Ρας Μέγιερ («Πέρα απ’ την κοιλάδα με τις κούκλες»), πρόδρομος του πασίγνωστου από το “Like-Dislike” όταν χρόνια πριν είχε εισαγάγει με τον συνάδελφο Τζιν Σίσκελ τον αυτόματο τρόπο αρεσκείας «Two Thumbs Up / Down» (δυο αντίχειρες σηκωμένοι ή κατεβασμένοι).

Την επομένη, 5 Απρίλη, η χώρα μας έχασε τον δικό της ηρωικό Ναύαρχο Νίκο Παππά (στα 83) που είχε διαφύγει στην Ιταλία με το αντιτορπιλικό Βέλος (1973) αντιδρώντας έτσι στην απριλιανή δικτατορία. Την ίδια μέρα «αποχώρησε» και ο ιδιόρρυθμος Καταλανός σκηνοθέτης Μπίγκας Λούνα (67 χρονών), γνωστός μας από την κινηματογραφική Ιβηρική Τριλογία («Χαμόν Χαμόν», «Χρυσά καρύδια», «Το βυζί και το φεγγάρι»).

Στις 6 Απρίλη έφυγε η παλαίμαχη ηθοποιός Κάκια Παναγιώτου (πατημένα 90) με μακρά διαδρομή, από τον «Θανασάκη τον Πολιτευόμενο» (1954) ως την «Πολίτικη κουζίνα» (2003).

Στις 9 Απρίλη ο ισπανόφωνος κόσμος δάκρυσε ξανά με την εστεμμένη θεά του μεταπολεμικού μελό και του τραγουδιστικού μπολέρο, Σάρα Μοντιέλ, που έφυγε ήσυχα στα 85, γεμάτη συγκινήσεις, διακρίσεις και μοιραίες ερμηνείες («Βιολετέρα», «Βαλένθια», «Κάρμεν», «Σερενάτα»).

Κώστας Γ. Καρδερίνης

Leave a Reply