Odds Against Tomorrow (1959)

Ο Ντέιβ Μπερκ (Εντ Μπέγκλεϊ) αναζητά δύο συνεργάτες για να ληστέψει μια τράπεζα. Τους βρίσκει στα πρόσωπα του λευκού ρατσιστή πρώην κατάδικου και εξαρτημένου οικονομικά από τη γυναίκα του Ερλ και του μαύρου μουσικού της τζαζ Τζόνι που έχει αδυναμία στον τζόγο και την οικογένεια του. Και οι δύο άντρες αναγκάζονται από τις συνθήκες – τους επιβάλλονται από τον συγκρουσιακό εαυτό τους – να συμμετάσχουν στη ληστεία.

Odds Against Tomorrow (1959)Ο Ερλ (Ρόμπερτ Ράιαν) δείχνει πως προσπαθεί να ανταγωνιστεί τον μισάνθρωπο μέσα του, αλλά η αίσθηση της ανεπάρκειάς του στην κοινωνία τον «σπρώχνει» ξανά στην παρανομία. Ο Τζόνι (Χάρι Μπελαφόντε), νέος και ταλαντούχος, λατρεύει την κόρη του και, ακόμα, την πρώην γυναίκα του. Τα χιλιάδες δολάρια που χρωστάει σε κάποιον μαφιόζο λόγω των χρεών του στον τζόγο δε του επιτρέπουν να αναπνεύσει και επιλέγει τη μόνη λύση που μπορεί να διακρίνει.

Πρόκειται για ένα από τα πιο αξιόλογα φιλμ νουάρ σε όλα τα επίπεδα. Όχι μόνο για την εξαίρετη κινηματογράφηση του Ρόμπερτ Γουάιζ που προσφέρεται για μελέτη σημειολογίας και ευφραίνει τις αισθήσεις, αλλά και για τον πολιτικοκοινωνικό χαρακτήρα που τη διατρέχει, χωρίς ηθικολογίες και διδακτισμό. Βασισμένο σε αστυνομική νουβέλα του Γουίλιαμ Μακγκίβερν, και με τη σύμπραξη σεναρίου και σκηνοθεσίας, το Odds against tomorrow (1959) ξετυλίγει μπροστά στον θεατή την καλλιτεχνική κινηματογραφική στόφα του.

Το φιλμ χαρτογραφεί την αμερικανική κοινωνία της εποχής, τα στέκια της «μαύρης μουσικής», τις φυλετικές διακρίσεις, την αποξένωση, τις εξαρτήσεις, την ανάγκη για αποδοχή και για αλλαγή. Το τέλος σφραγίζει την ανθρώπινη απόγνωση σε έναν βιομηχανικό τόπο όπου η ζωή θα συντριφθεί.

Μαρία Κυργιαφίνη

Leave a Reply