Pickup On South Street (Ο Πορτοφολάς, 1953)

Ο Σκιπ Μακόι – Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ – είναι ένας δεξιοτέχνης πορτοφολάς που με την τελευταία του κλοπή καταφέρνει να αναστατώσει το σύμπαν. Με μέθοδο και γοητεία αποσπά το πορτοφόλι μιας νεαρής κοπέλας στο μετρό, χωρίς όμως να γνωρίζει πως περιέχει ένα μικροφίλμ με κρατικά μυστικά που προοριζόταν να παραδοθεί σε μια ομάδα με κομμουνιστική δράση. Δεν ήξερε που έμπλεκε.

Pickup On South Street (Ο Πορτοφολάς, 1953)Αστυνομία και κομμουνιστές αρχίζουν να τον κυνηγούν για να αποκτήσουν το πολύτιμο αντικείμενο και τελικά για να επικρατήσουν οι μεν των δε. Ανάμεσα σε όλα τα άλλα τον βρίσκει και ο έρωτας με την νεαρή, ένας έρωτας του περιθωρίου, αλλά καθόλου στο περιθώριο μιας και η δράση εξελίσσεται χάριν αυτού. Αφού η αγάπη και βουνά κινεί, λίγους κομμουνιστές θα φοβηθεί; Αγόρι στο περιθώριο – κλέβει για να ζήσει, μένοντας μακριά από το κέντρο, στο λιμάνι –, κορίτσι στο περιθώριο – χρωστάει στον πρώην της και γίνεται κατάσκοπος αν αγνοία της – μαζί γίνονται ντεντέκτιβ και εκπληρώνουν το «πατριωτικό τους καθήκον» σε μια φαντασιακή κοινότητα όπου άνετα θα κυριαρχούσε ο μακαρθισμός.

Πληρωμένες πληροφορίες, ηθικά διλήμματα, πιστολίδι και πολύ κακοί κομμουνιστές – γκάγκστερ συμπληρώνουν την ατμόσφαιρα αυτού του ιδιόμορφου φιλμ νουάρ του 1953. Η αντικομμουνιστική προπαγάνδα, πάντως, γίνεται από τον σκηνοθέτη Σάμιουελ Φούλερ με σχηματικό και επιφανειακό τρόπο, δουλεύοντας περισσότερο με τύπους παρά με χαρακτήρες.

Κατά τα άλλα, αξίζει για την εξαιρετική φωτογραφία του Τζόσεφ ΜακΝτόναλντ, τη λαμπερή παρουσία του Γουίντμαρκ και την θαυμάσια ερμηνεία – προτεινόμενη για Όσκαρ – της Θέλμα Ρίτερ στον ρόλο της πληροφοριοδότριας Μο, έναν ρόλο – κέντημα με δραματικές αποχρώσεις και βαρύνουσα σημασία για όσα θα ακολουθήσουν στο φιλμ.

Μαρία Κυργιαφίνη

Leave a Reply