Μάιος στο ΚΘΒΕ – Δελίνα Βασιλειάδη

Μάιος στο ΚΘΒΕ

Πολύ πλούσιος θεατρικά ο Μάιος για το ΚΘΒΕ. Γεμάτος με επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται, μια συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, αλλά και ενδιαφέρουσες μετακλήσεις που φιλοξενούνται στο Βασιλικό Θέατρο, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών και στη Μονή Λαζαριστών.

 

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΚΘΒΕ

ΝΤΑ

Στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών ανεβαίνει μέχρι την Κυριακή 6 Μαΐου η παράσταση ΝΤΑ του Χιου Λέοναρντ σε μετάφραση-δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου κάθε Τετάρτη στις 18.00, κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και κάθε Κυριακή στις 19:00. Η διάρκεια του έργου είναι 90’, ενώ παρουσιάζεται με υπέρτιτλους στα αγγλικά κάθε Σάββατο και Κυριακή, με την ευγενική υποστήριξη του ΕΟΤ.

Ένας γιος επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε για την κηδεία του πατέρα του και βιώνει ξανά όλη την προηγούμενη ζωή του. Ένα έργο με πολύ χιούμορ και βαθιά συγκίνηση που παρουσιάζει με πολύ μοντέρνο τρόπο το μικροαστικό κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον του εικοστού αιώνα στην Ιρλανδία μέσα στο οποίο μεγάλωσε ένα παιδί που τώρα ως ενήλικας το ζει σχεδόν ψυχαναλυτικά και λυτρωτικά από την αρχή.

Στο ρόλο του ΝΤΑ ο Κώστας Σαντάς. Παίζουν οι Νίκος Καπέλιος, Δημήτρης Κοτζιάς, Λίλιαν Παλάντζα, Αναστάσης Ροϊλός, Χριστίνα – Άρτεμις Παπατριανταφύλλου, Δημήτρης Σιακάρας, Ορέστης Χαλκιάς και Μαρία Χατζηιωαννίδου.

 

ΟΡΦΑΝΑ

Κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 μέχρι τις 3 Ιουνίου στο Φουαγιέ της ΕΜΣ το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την παράσταση ΟΡΦΑΝΑ του Ντέννις Κέλλυ. Το έργο του Ιρλανδού βραβευμένου συγγραφέα, διερευνά την ατομική ευθύνη και την κοινωνική συνείδηση του καθενός μας. Μήπως στην προσπάθεια να περιχαρακώσουμε τα όριά μας, για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους δικούς μας από τους «άλλους», γινόμαστε από θύματα θύτες; Ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί ένα δυνατό και σύγχρονο κείμενο που εγείρει ερωτήματα, θέτει διλήμματα και προκαλεί προβληματισμούς σχετικά με τη βία και το ρατσισμό σήμερα. Η παράσταση είναι κατάλληλη άνω των 15 ετών και διαρκεί 120’. Παίζουν οι Χρήστος Διαμαντούδης (Λίαμ), Ελένη Θυμιοπούλου (Έλεν), Χρίστος Στυλιανού (Ντάννυ).

 

AFTER THE CAMPSITE: ΑΠΟ ΔΩ ΚΙ ΕΜΠΡΟΣ

Η παράσταση – project AFTER THE CAMPSITE: ΑΠΟ ΔΩ ΚΙ ΕΜΠΡΟΣ, που αντλεί την έμπνευσή της από το υλικό που συγκεντρώθηκε στο ετήσιο καλλιτεχνικό εργαστήρι για νεαρούς πρόσφυγες του ΚΘΒΕ, ανεβαίνει με αγγλικούς υπέρτιτλους στο Βασιλικό Θέατρο στις 2, 3 και 4 Μαΐου στις 21:00 κι έχει διάρκεια 60’. Το πρότζεκτ δεν εστιάζει μελοδραματικά στο παρελθόν, τις χαμένες πατρίδες, όσα αφέθηκαν πίσω. Σκοπός του είναι να αναδείξει τους τρόπους που οι νέοι πρόσφυγες προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν, τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον.

Η παράσταση έχει επιλεγεί από το «The Future of Europe – International Theatre Festival» του Κρατικού Θεάτρου της Στουτγκάρδης, Schauspiel Stuttgart και θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο του 2018, μαζί με παραστάσεις του Piccolo Teatro του Μιλάνου, του Célestins Théâtre της Λυόν, του Εθνικού Θεάτρου της Αθήνας, του Εθνικού Θεάτρου Καταλονίας της Βαρκελώνης και του Vigszinhaz της Βουδαπέστης.

Πριν την έναρξη της παράστασης, θα παρουσιαστεί ο μονόλογος Διογενεία του γνωστού και καταξιωμένου συγγραφέα Σωτήρη Δημητρίου, που γράφτηκε ειδικά για την συμμετοχή του ΚΘΒΕ στο Φεστιβάλ The Future of Europe του Κρατικού Θεάτρου της Στουτγκάρδης (Schauspiel Stuttgart). Το μονόλογο ερμηνεύει ο Γιάννης Τσεμπερλίδης σε σκηνοθετική επιμέλεια Μιχάλη Σιώνα.

Σκηνοθεσία, συγγραφή κειμένου, σκηνικά, φωτισμοί: Μιχάλης Σιώνας. Παίζουν: Στεφανία Ζώρα, Τίμος Παπαδόπουλος, Γιάννης Τσεμπερλίδης.

 

ΚΟΙΤΑ – ΒΡΕΦΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Κάθε Σάββατο στις 12:00 μέχρι τις 12 Μαΐου στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών το ΚΘΒΕ παρουσιάζει σε σύλληψη και σκηνοθεσία Κατερίνας Καραδήμα μια παράσταση έκπληξη διάρκειας 30’ για τους πολύ μικρούς φίλους, βρέφη από 8 μηνών έως νήπια 4 χρονών, αλλά και τους θεατρόφιλους που θα ήθελαν να ζήσουν αυτή τη μοναδική θεατρική εμπειρία, αποτέλεσμα τετραετούς έρευνας των δράσεων και αντιδράσεων ενός μωρού. Παίζει η Μαριάννα Αβραμάκη.

ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ ΤΟΥ ΚΘΒΕ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

ΔΕ ΣΕ ΞΕΧΑΣΑ ΠΟΤΕ

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ. Β. Ελλάδος, με τίτλο «ΟΙ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ»

Η παραγωγή του ΚΘΒΕ Δε σε ξέχασα ποτέ σε σκηνοθεσία Μιχάλη Σιώνα, μετά από ένα επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για μια παρουσίαση στη Ρωμαϊκή Αγορά, το Σάββατο19 Μαΐου στις 21.00. Μια μουσικοθεατρική παράσταση για τη ζωή μιας διάσημης τραγουδίστριας που ερμηνεύει επί σκηνής 10 σεφαραδίτικα και ρεμπέτικα τραγούδια, μερικά από τα οποία γνωρίζουμε, κυρίως, από την ελληνική εκδοχή τους («Μικρός αρραβωνιάστηκα», «Πού να βρω γυναίκα να σου μοιάζει», «Μισιρλού» κά.). Ένα έργο του Λέοντα Α. Ναρ, που μας θυμίζει πως οι περισσότεροι από εμάς ήμασταν κάποτε μετανάστες, τιμάει την ιστορία της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης και υπενθυμίζει πως στην πόλη αυτή κάποτε ζούσαν αδερφωμένοι Ορθόδοξοι, Εβραίοι και Οθωμανοί. Παίζουν οι ηθοποιοί Σοφία Καλεμκερίδου, Γρηγόρης Παπαδόπουλος/Γιάννης Χαρίσης. Παίζουν επί σκηνής οι μουσικοί και Γιάννης Αμπεριάδης (φλογέρα, ούτι), Γιώργος Μιναχείλης (κανονάκι) και Κώστας Παπαγιαννίδης (ούτι). Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

ΑΣΚΗΤΙΚΗ

Η παραγωγή του ΚΘΒΕ Ασκητική (Salvatores dei) του Νίκου Καζαντζάκη σε σκηνοθεσία Aνδρέα Κουτσουρέλη επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη για μια παράσταση στις 30 Μαΐου στις 21:00 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, ενώ ταξιδεύει στην Κίνα όπου θα εκπροσωπήσει την χώρα μας στο Διεθνές Φεστιβάλ «Meet in Beijing» του Πεκίνου, στις 10 – 11 Μαΐου 2018. Επίσης, θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 25 Μαΐου στις 21:00 στη Φλώρινα, στο Πολιτιστικό Κέντρο (Αίθουσα Θεόδωρος Αγγελόπουλος) και το Σάββατο 26 Μαΐου στις 21.00 στο Άργος Ορεστικό στο Πολιτιστικό Κέντρο. Η παράσταση παρουσιάζεται με υπέρτιτλους στα αγγλικά, με την ευγενική υποστήριξη του ΕΟΤ.

Πρόκειται για μια θεατροποιημένη εκδοχή του γνωστού έργου του Νίκου Καζαντζάκη, ενός συμπυκνωμένου κειμένου που εκφράζει τη μεταφυσική πίστη του μεγάλου Κρητικού συγγραφέα. Ο ίδιος υποστήριζε ότι η Ασκητική είναι μια Κραυγή και όλο το έργο του ένα σχόλιο που μεταφέρει την αγωνία του ξεπεράσει τα σύνορα του νου, τα φαινόμενα και  να λύσει το μυστήριο της ύπαρξης. Παίζουν οι ηθοποιοί Στάθης Βούτος, Ανδρέας Κουτσουρέλης, Νίκος Νικολάου, Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Κώστας Ίτσιος, Χρήστος Μαστρογιαννίδης/Γιάννης Γκρέζιος.

 

 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

SKG: Bridges-Uprising Art and Culture Festival

Τέλος, το ΚΘΒΕ συμμετέχει στο μεγαλύτερο φεστιβάλ πολιτισμού για νέους, το πρώτο «SKG: BridgesUprising Art and Culture Festival», που θα πραγματοποιηθεί από τις 9 έως τις 13 Μαΐου και υλοποιείται με τη σύμπραξη δημιουργικών ομάδων καθώς και όλων των κρατικών πολιτιστικών φορέων της Θεσσαλονίκης.

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΤΟΥ ΚΘΒΕ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τη Δευτέρα 7 Μαΐου στις 21:00 τη μουσική παράσταση Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ τραγουδούν, στο κτίριο Μ2 (Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης) του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Μελωδίες που «έντυσαν» παραστάσεις του Θεάτρου ξυπνούν παλιές αλλά και πρόσφατες μνήμες. 14 ηθοποιοί τραγουδούν 28 τραγούδια σπουδαίων συνθετών που συνεργάστηκαν με το ΚΘΒΕ, όπως ο Κώστας Βόμβολος, η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Δημήτρης Καμαρωτός, ο Γιώργος Κουρουπός, ο Σταμάτης Κραουνάκης, ο Μίνως Μάτσας, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Κορνήλιος Σελαμσής, ο Γιώργος Χριστιανάκης και άλλοι. Τους ηθοποιούς συνοδεύει ζωντανή ορχήστρα. Παίζουν επί σκηνής οι μουσικοί Παύλος Θεοδωράκης (τύμπανα), Εύη Καζαντζή (τσέλο), Σάκης Λάιος (πιάνο) και Κώστας Μαργαρίτης (πνευστά). Σκηνοθετική επιμέλεια – Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου. Ενορχηστρώσεις: Σάκης Λάιος. Τραγουδούν οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ (με αλφαβητική σειρά) Ελευθερία Αγγελίτσα, Μομώ Βλάχου, Στεφανία Ζώρα, Σοφία Καλεμκερίδου, Νίκος Καπέλιος, Γιώργος Κολοβός, Γιάννης Μαστρογιάννης, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου, Χρήστος Παπαδημητρίου, Κώστας Σαντάς, Εύη Σαρμή, Χρύσα Τουμανίδου, Γιάννης Τσάτσαρης και Ορέστης Χαλκιάς.

 

ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ

ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΠΑΡ’ ΌΛΑ ΑΥΤΑ. ΕΝΝΙΑ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΡΚΙΝΟ

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος προσκαλεί την Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία στη Θεσσαλονίκη να παρουσιάσει την πρωτοποριακή θεατρική παραγωγή της, την παράσταση «Παρ’ όλα αυτά. Εννιά μαρτυρίες γυναικών για τον καρκίνο» σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη την Πέμπτη 10 Μαΐου στις 21.00 στο Βασιλικό Θέατρο. Η παράσταση που αγκαλιάστηκε με ιδιαίτερη θέρμη από το Αθηναϊκό κοινό, το οποίο γέμισε ασφυκτικά την αίθουσα του «Από Μηχανής» Θεάτρου σε όλες τις παραστάσεις του, λαμβάνοντας ένθερμες κριτικές, παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Αθηνών, στη Θεσσαλονίκη, με την ευγενική υποστήριξη του ΚΘΒΕ.

Εννέα γυναίκες που έζησαν την ασθένεια ανεβαίνουν στη σκηνή και μοιράζονται με τον κόσμο την εμπειρία τους αλλά και τη διαδρομή της ζωής τους όπως αυτή μεταλλάχτηκε μέσα από την περιπέτεια της υγείας τους. Στόχος της παράστασης είναι να μιλήσει ανοιχτά για την ασθένεια και τον πόνο της, αλλά και να δώσει την ευκαιρία στις συμμετέχουσες και στο κοινό μέσω της τέχνης, να μετατρέψουν την δύσκολη αυτή εμπειρία σε δημιουργία και ομορφιά. Σαν οδοιπόροι στη δύσκολη διαδρομή τους μέσα από την ασθένεια, οι γυναίκες πλέκοντας και δημιουργώντας μία συνεκτική ιστορία ανθρωπιάς, συναισθηματισμού, χαράς και λύπης, οδηγούν στην πρωταρχική επίδραση του θεάτρου: την λυτρωτική μέθεξη του κοινού με τα δρώμενα επί σκηνής. Μία παράσταση, όχι μόνο για όσες και όσους έχουν παρόμοιες ιστορίες, αλλά και για όλους τους ανθρώπους. Η παράσταση εντάσσεται στοΑ πλαίσιο δράσεων του Κέντρου για την Υποστήριξη, την Εκπαίδευση και την Έρευνα στην Ψυχοκοινωνική Ογκολογία (ΚΕ.Υ.Ε.Ε.Ψ.Ο.) της Ε.Α.Ε. για την υποστήριξη των ασθενών που επιβίωσαν της ασθένειας του καρκίνου, υπό στην επιστημονική ευθύνη του Ιωάννη Ντίνου, Κλινικού Ψυχολόγου. Συμμετέχουν οι Καλλιόπη Γανιάρη, Ελένη Γιαννακούρου, Θάλεια Νταλούκα, Γιώτα Παπαδάκη, Μάρα Παυλοπούλου, Μαίρη Τσουκαλά, Στέλλα Χατζημιχαήλ, Φωτεινή Χάψα, Τζένη Δούπη. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Ο αριθμός των θέσεων είναι περιορισμένος. Τηλέφωνο κρατήσεων 210-38.26.600, 210- 64.56.713 (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ 09:00 – 17:00)

 

ΜΕΤΑΚΛΗΣΕΙΣ

ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΕΓΩ, Ο ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ

Την Πέμπτη 10, την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Μαΐου στις 21:00 και την Κυριακή 13 Μαΐου στις 21:00 το ΚΘΒΕ θα φιλοξενήσει στην Κεντρική Σκηνή της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών μία παράσταση που παίχτηκε τον προηγούμενο χειμώνα στο Θέατρο ΣΤΟΑ δημιουργώντας ιδιαίτερη αίσθηση και για την οποία έχουν γραφεί διθυραμβικά σχόλια. Πρόκειται για έναν μονόλογο διάρκειας 95’ που έγραψε η Νάνση Τουμπακάρη, βασισμένο στις αφηγήσεις του ίδιου του Μάρκου έτσι όπως καταγράφηκαν στο βιβλίο «Μάρκος Βαμβακάρης, Αυτοβιογραφία» που επιμελήθηκε η Αγγελική Βέλλου-Κάϊλ.

Η ζωή του βασανισμένου ποιητή, συνθέτη, μπουζουξή και τραγουδιστή, του μεγάλου ρεμπέτη, που με το έργο του καθόρισε την πορεία του αστικού λαϊκού τραγουδιού, συμπυκνώνεται μέσα στην εξομολόγηση – συνέντευξη που έδωσε το 1969, τρία χρόνια πριν τον θάνατό του. Όπως λέει ο ίδιος Παίρνω το θάρρος να εκθέσω τα αμαρτήματά μου στον κόσμο. Σ’ έναν κόσμο που εγώ του τραγούδησα τις χαρές του, τις λύπες του, τα πλούτη του, τη φτώχεια του, την ορφάνια του, την ξενιτιά του. Αυτός ο κόσμος θέλω να γίνει ο εξομολόγος μου. Ωστόσο η εξομολόγησή του δεν αποτελεί απλά μια αφήγηση των γεγονότων της ζωής του αλλά μια, εκπληκτικής καθαρότητας, θαρραλέα μαρτυρία της εποχής του. Σκηνοθεσία-ερμηνεία: Θανάσης Παπαγεωργίου.

 

ΓΡΑΝΑΔΑ

Το έργο ΓΡΑΝΑΔΑ του Γιάννη Καλαβριανού σε σκηνοθεσία του ιδίου, έρχεται στη Θεσσαλονίκη από τις 17 έως τις 27 Μαΐου στις 21:00 στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Η διάρκεια της παράστασης είναι 90’.

Η Γρανάδα, «η πόλη του καλού θανάτου», είναι ο τόπος όπου άρχισε να μπλέκεται η ιστορία μιας σύγχρονης οικογένειας, πριν από 35 χρόνια. Το πρώτο και τελευταίο ταξίδι ενός ερωτευμένου ζευγαριού, ένα ατύχημα που ακολούθησε και μία συμφωνία σιωπής, έδεσαν τις ζωές όλων, με φόντο την ιστορία της Ιωάννας της Τρελής. Η Ιωάννα, μια Ισπανίδα βασίλισσα που πέρασε από την ίδια πόλη και έμεινε κλεισμένη σε ένα κάστρο για 46 χρόνια πενθώντας για την απώλεια του συζύγου της, έγινε η έμμονη ιδέα του πατέρα της οικογένειας και εν αγνοία της, τους σημάδεψε. 500 χρόνια μετά, ένα τηλεφώνημα ήταν αρκετό για να ανατραπούν όλα, υπενθυμίζοντάς μας το απλούστερο: πως από τότε που ξεκίνησε το αέναο ταξίδι της ζωής, είμαστε εκτεθειμένοι στη μεγάλη χαρά και τη μεγάλη λύπη. Η ΓΡΑΝΑΔΑ είναι μια παράσταση για την απώλεια, τις συμπτώσεις που δένουν τις ζωές μας για πάντα, τις τροχιές των άστρων, τα γεγονότα που κανονικά δεν θα έπρεπε να συμβούν και τους ανθρώπους που θέλουν να προχωρήσουν. Ερμηνεύουν οι Διαμαντής Αδαμαντίδης, Γιώργος Γλάστρας, Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλεξία Μπεζίκη, Στέφη Πουλοπούλου και Έφη Σταμούλη. Σε video, στο ρόλο της Ιωάννας της Τρελής η Λυδία Φωτοπούλου.

ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ – ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ

Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΗΣ ΊΡΜΑ ΒΕΠ

Μια απολαυστική σάτιρα που αντλεί από την κλασική δραματουργία, το μελόδραμα, τη λογοτεχνία του φανταστικού, έως την παρωδία του κινηματογράφου των ταινιών τρόμου, «Η κατάρα της Ίρμα Βεπ» του Τσάρλς Λάντλαμ παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα έως τις 6 Μαΐου κάθε Τετάρτη & Κυριακή στις 20:00, Πέμπτη & Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 18:00 & στις 21:15 στη Μονή Λαζαριστών. Μία ιστορία πάθους και μυστηρίου με απίστευτες κωμικές ανατροπές. Μια θεατρική περιπέτεια γέλιου, μεταφυσικής αγωνίας και ακραίου ερωτικού πάθους. Παίζουν οι Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και Φάνης Μουρατίδης. Διάρκεια 120’.

ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΤΖΟΥΛΙΑ

Το αριστούργημα του Α. Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια» ανεβαίνει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών για τέσσερις παραστάσεις στις 3, 4, 5 και 6 Μαΐου στις 21:15 σε σκηνοθεσία Δ. Κανέλλου και με τρεις εξαίρετους ηθοποιούς, την Ελένη Κούστα, τον Τάκη Σακελλαρίου και την Μαρκησία Γαδ.

Το έργο που γράφτηκε το 1888 και πραγματεύεται τον έρωτα, την εξουσία, την πάλη των φύλων και την πάλη των τάξεων, ήταν απαγορευμένο για χρόνια. Η δράση του, τοποθετείται τη Νύχτα του Μεσοκαλόκαιρου, μια νύχτα γιορτής, πανηγυριού, χορού, μεθυσιού, ερωτισμού και απογύμνωσης.  κουζίνα του αρχοντικού θα ξεκινήσει ένα άγριο παιχνίδι ανάμεσα στην Δεσποινίδα Τζούλια, κόρη του Κόμη, που αναζητά την απόλυτη πτώση και λύτρωση και στον Ζαν, υπηρέτη του Κόμη, που έχει στόχο την άνοδο και την κοινωνική καταξίωση. Ανάμεσα τους η μαγείρισσα Κριστίν, ερωτική αντίζηλος, που ακουμπά το νόημα της ζωής της στο θεό και την εκκλησία. Στο αδυσώπητο παιχνίδι έρωτα και εξουσίας δεν θα υπάρξει νικητής. Η ήττα και των δύο φαίνεται προδιαγεγραμμένη. Η άνοδος του υπηρέτη Ζαν δεν θα έρθει ποτέ, και η λύτρωση της Δεσποινίδας Τζούλιας μοιάζει μια ουτοπία με μια και μοναδική διέξοδο. Διάρκεια 90’.

 

ΣΕΡΑΓΕΒΟ 1914-ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΣ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΑΦΟΣ

Η ομάδα θεάτρου Ars Moriendi παρουσιάζει – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών το έργο της Μπιλιάνα Σερμπλιάνοβιτς «Σεράγεβο 1914 – Μου είναι μικρός αυτός ο τάφος» σε σκηνοθεσία Θάνου Νίκα, την Πέμπτη 10, την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Μαΐου στις 21:30 και την Κυριακή 13 Μαΐου στις 19:00. Η διάρκεια της παράστασης είναι 90’.

Στις 28 Ιουνίου 1914 στο Σεράγεβο, που βρίσκεται υπό Αυστριακή κατοχή, ο 19χρονος φοιτητής Γκαβρίλο Πρίντσιπ δολοφονεί τον διάδοχο του Αυστρο-Ουγγρικού θρόνου Φραγκίσκο Φερδινάνδο (Franz Ferdinand στα γερμανικά) και τη σύζυγό του Σοφία. Η πράξη του, γνωστή ως «η δολοφονία του Σεράγεβο», έγινε η σπίθα που πυροδότησε τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τον πιο αιματηρό πόλεμο στην ιστορία του εικοστού αιώνα. Ο Γκαβρίλο Πρίντσιπ καταδικάστηκε, λόγω ηλικίας, σε 20 χρόνια καταναγκαστικής εργασίας και πέθανε από φυματίωση τον Απρίλιο του 1918. Το έργο διαδραματίζεται στο Σεράγεβο το 1914, τις φυλακές της Θεσσαλονίκης το 1917 και το φρούριο Τερεζίν στη σημερινή Τσεχία το 1918. Αν και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, το έργο δε μιλά για γεγονότα. Αν και χρησιμοποιεί ιστορικά και πολιτικά ντοκουμέντα, το έργο δεν είναι ούτε ιστορικό, ούτε πολιτικό δράμα. Πάνω και πέρα από όλα, το έργο με τον παράξενο τίτλο εστιάζει στον άνθρωπο Γκαβρίλο Πρίντσιπ – τον Γκαβράκο για τους φίλους του -, τον άνθρωπο πίσω από τους αντιφατικούς χαρακτηρισμούς που του αποδόθηκαν – δολοφόνος, θύτης, τρομοκράτης, ήρωας – αναδεικνύοντας τον χαρακτήρα πίσω και πέρα από την πράξη που απώτερο στόχο είχε την απελευθέρωση από την Αυστρία και τη δημιουργία γιουγκοσλαβικής δημοκρατίας. Γκαβρίλο Πρίντσιπ: Ένα μπερδεμένο παιδί, θύμα του τόπου και του χρόνου. Ένα αλλοπαρμένο αγόρι που υποστήριζε με πάθος πως «εμείς πρέπει ή να πεθάνουμε στη ζωή ή να ζήσουμε στον θάνατο». Ευαίσθητος, συνεσταλμένος και ασθενικός, ο Γκαβράκο ήθελε να γίνει ήρωας, να μείνει στην ιστορία. Το «Σεράγεβο 1914 – Μου είναι μικρός αυτός ο τάφος» είναι η ιστορία του. Μια ιστορία συναρπαστική γεμάτη νιάτα και ιδεαλισμό. Μια ιστορία σαν αστυνομικό μυθιστόρημα, γεμάτη ίντριγκες, συνωμοσίες και εγκλήματα. Παίζουν οι Δημήτρης Καπετάνιος (Γκαβρίλο Πρίντσιπ), Δημήτρης Κρίκος (Νεντέλικο Τσαμπρίνοβιτς), Χρήστος Παπαδόπουλος (Ντανίλο Ίλιτς), Γρηγόρης Πυργιαλάς (Συνταγματάρχης Άπις) και Κατερίνα Συναπίδου (Λιούμπιτσα Ίλιτς).

 

ΑΙΑΣ

Η αρχαία τραγωδία «Αίας» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη, που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές από κοινό και κριτικούς μετά την παρουσίασή της στο Θέατρον Θησείον, στο Από μηχανής Θέατρο και στο φεστιβάλ Αισχύλεια στην Ελευσίνα, φιλοξενείται από το ΚΘΒΕ στο μικρό θέατρο της Μονής Λαζαριστών από τις 17 έως και τις 20 Μαΐου στις 21:00. Η βία που μας προστατεύει, μετατρέπεται σε βία που μας απειλεί. Σ’ ένα ερημικό τοπίο η πόλις αντικαθίσταται από τον στρατό. Ο ίδιος ο Αίαντας θα μπορούσε να εκπροσωπεί αυτή την πόλη. Την πόλη που ζει με την πλάνη ότι μπορεί να είναι αυτάρκης. Ένας εμφύλιος. Ο σύμμαχος γίνεται εχθρός. Την τραγική πτώση του ήρωα ακολουθεί η πολιτική, με τη μορφή της διαμάχης και της εξισορρόπησης. Μια πολιτική εξουσία ανίκανη να λειτουργήσει για το καλό του συνόλου. Αποτυχημένη και πλήρως διεφθαρμένη. Ο εχθρός δεν κρύβεται πίσω από τείχη. Κοιμάται δίπλα μας. Η βρώμα που αναδύεται από το αίμα των σκοτωμένων ζώων, σηματοδοτεί τη στοιχειώδη έλλειψη ευγνωμοσύνης, του συνόλου απέναντι στο άτομο. Τα διαμελισμένα κορμιά́ τους υποδηλώνουν τον σπαραγμό, τη σήψη αυτής της κοινωνίας, αλλά́ και την αδυναμία του ατόμου να ενεργήσει για το καλό́ του συνόλου. Κανένας θεός δε θα μας βγάλει απ’ αυτό́ το τέλμα. Ίσως μόνο ένας τρίτος δρόμος ως εναλλακτική́. Μια εναλλακτική́ για την οποία σημασία δεν έχουν οι «ανταγωνιστικές» αλλά́ οι «συναγωνιστικές» αρετές. Ένας προσανατολισμός προς τη συμβίωση. Παίζουν: Αθηνά́: Νίκη Σερέτη, Οδυσσέας: Σεραφείμ Ράδης, Αίας: Χριστόδουλος Στυλιανού́, Τέκμησσα: Ελεάνα Γεωργούλη, Άγγελος: Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Τεύκρος: Γιώργος Τσιαντούλας, Μενέλαος: Μιχάλης Μουλακάκης, Αγαμέμνων: Παναγιώτης Μαρίνος, Ευρυσάκης: Ορέστης Πετούα, Ναύτες: Παναγιώτης Μαρίνος, Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Μιχάλης Μουλακάκης, Γιώργος Τσιαντούλας, Σεραφείμ Ράδης.

 

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΕ ΕΝΑ ΦΙΛΟ ΓΕΡΜΑΝΟ

Η παράσταση «Γράμματα σε ένα φίλο Γερμανό» στηρίζεται σε τέσσερις επιστολές του Αλμπέρ Καμύ σε έναν φανταστικό φίλο του Γερμανό, γραμμένες κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελούν ένα άτυπο μανιφέστο του συγγραφέα, στο οποίο διακηρύττει τη δύναμη της ανθρωπιάς και του πνεύματος, καταδικάζοντας ταυτόχρονα το παράλογο που φέρει ο πόλεμος, το μίσος, η αδιαλλαξία. Με γλώσσα ευγενή, που μετουσιώνεται θαυμαστά σε ένα αιχμηρό κατηγορώ, ο Καμύ μάς υπενθυμίζει πώς σε περιόδους κρίσης ο αποπροσανατολισμός και η σύγχυση εύκολα κυριαρχούν. Έτσι, διαχρονικές αξίες και υψηλά ιδεώδη όπως η δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη, η ιδέα της ευτυχίας και του ανθρώπου τοποθετούνται σε άλλες βάσεις, οικτίρονται ή διαστρεβλώνονται. Οι αντιστοιχίες ανάμεσα στο τότε και το σήμερα, πολλές– η κρίση αξιών δεδομένη. Στην παράστασή μας, μια γυναίκα αντιτάσσεται στον παραλογισμό της εποχής της, πολεμά και τελικά φυλακίζεται για τα πιστεύω της, που δεν παύει όμως να υποστηρίζει με όσες δυνάμεις της έχουν απομείνει. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από Πέμπτη 24 έως Κυριακή 27 Μαΐου στις 21.00. Διάρκεια: 55’. Μετάφραση: Νίκη Καρακίτσου – Ντουζέ και Μαρία Κασαμπαλόγλου – Ρομπλέν. Σκηνοθεσία: Σοφία Δερμιτζάκη – Στέλλα Κουφάκη, Ερμηνεία: Σοφία Δερμιτζάκη.

 

ΥΠΟΛΗΨΗ

Την παράσταση Υπόληψη του Κωνσταντίνου Θεοτόκη παρουσιάζει το ΚΘΒΕ από την Πέμπτη 31 Μαΐου έως την Κυριακή 3 Ιουνίου στις 21:00 στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών σε δραματουργία-σκηνοθεσία και μουσική επιμέλεια Νέστωρα Κοψίδα. Η διάρκεια της παράστασης είναι 70’.

Ο Θεοτόκης και ο «κοινωνισμός»: Στις αρχές του 20ου αιώνα, στις τάξεις κυρίως των λογοτεχνών, εμφανίστηκε μια αμφισβητησιακή ιδεολογία, με το ό­νομα «κοινωνισμός». Ο «κοινωνισμός» αυτός, ενώ καταδίκαζε την αδικία και την εκμετάλ­λευση, κατά βάση στράφηκε εναντίον ξεπε­ρασμένων ιδεών και αντιλήψεων που επικρα­τούσαν στην ελληνική ύπαιθρο, εκφράζοντας μια πιο ελαστική αντίληψη περί ηθικής που συμβάδιζε με την ταχέως αστικοποιούμενη ελληνική κοινωνία. Οι νεοαστοί, που πρόσφατα είχαν καταφύγει στις πόλεις, και οι διανοού­μενοι, που ακόμη και αν ζούσαν σε χωριά, όπως ο Θεοτόκης στις Καρουσάδες της Κέρκυρας και είχαν μια ευρωπαϊκή κουλτούρα, ένιω­θαν την ανάγκη να ξεφορτωθούν κάποιες α­ντιλήψεις, κυρίως περί τιμής, που τις θεωρού­σαν αναχρονιστικές και τις χτύπησαν αλύπητα. Παίζουν οι Ναταλία Καποδίστρια, Αλεξάνδρα Παγιατάκη και Σοφία Τόμπρου.

 

Δελίνα Βασιλειάδη

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.