Οι ελληνικές ταινίες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το φεστιβάλ, αποτελούν αν όχι τον πυρήνα, τουλάχιστον ζωτικό κομμάτι του και φέτος παρουσιάζεται μια προσπάθεια να τους δοθεί και πάλι πρωταγωνιστικός ρόλος στα δρώμενά του, αναβαθμίζοντας το Πανόραμα Ελληνικών Ταινιών σε Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, το οποίο δεν θα είναι διαγωνιστικό, αλλά στο πλαίσιό του θα απονεμηθούν πέντε ανεξάρτητα βραβεία, τα δύο μάλιστα από μια κριτική επιτροπή φοιτητών, ενώ η Πέμπτη 10 Νοεμβρίου θα είναι «Ημέρα ελληνικού κινηματογράφου», αφιερωμένη στην προβολή του συνόλου του ελληνικού προγράμματος και θα υπάρξει επίσης και μια εκδήλωση προς τιμή του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν χωρίζονται σε πρεμιέρες, σε ταινίες που έχουν ήδη προβληθεί στις αίθουσες, καθώς επίσης θα υπάρξουν και τρεις ταινίες Ελλήνων της διασποράς, ενώ θα παρουσιαστούν και όλες οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες του Φεστιβάλ Δράμας και έξι ακόμα που έχουν συμμετάσχει και βραβευθεί σε φεστιβάλ του εξωτερικού.
Κοιτάζοντας το πλούσιο – η αλήθεια είναι – πρόγραμμα, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κάποιες αρχικές επιλογές ξεκινώντας από τις τρεις ελληνικές ταινίες που θα πάρουν μέρος και στο διεθνές διαγωνιστικό του Φεστιβάλ. Πρόκειται για τα φιλμ «Άφερλωβ», «Πλατεία Αμερικής» και «Park».
Στο «Άφτερλωβ», σκηνοθετικό ντεμπούτο του Στέργιου Πάσχου, ο Νίκος, που τον υποδύεται ο Χάρης Φραγκούλης, αναλαμβάνει να προσέξει το σπίτι ενός φίλου του που λείπει για το καλοκαίρι και βρίσκει την ευκαιρία να καλέσει την πρώην του (Ηρώ Μπέζου) με σκοπό να καταλάβει τον λόγο για τον οποίο χώρισαν. Η ταινία έχει ήδη κερδίσει το βραβείο Επιτροπής Νέων στο τμήμα Σκηνοθέτες του Σήμερα στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.
Στην «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη συναντιούνται ο Μπίλλη ένας rock n’ roll σαραντάρης tatto artist, ο Τάρεκ πρόσφυγας από την Συρία με την δεκάχρονη κόρη του και ένας μπανάλ ρατσιστής ο Νάκος. Το μοιραίο λάθος του Νάκου γίνεται η αφορμή ν’ ανατραπούν τα σχέδια του Τάρεκ, αλλά και η μοίρα του Μπίλλη. Πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Στάνκογλου, ενώ παίζουν επίσης οι Μάκης Παπαδημητρίου, Θέμιδα Μπαζάκα, Ερρίκος Λίτσης.
Στο «Park» της Σοφίας Εξάρχου, δέκα χρόνια μετά τους Αγώνες του 2004, μια παρέα αγοριών ζει ανάμεσα στις εγκαταλελειμμένες αθλητικές εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Χωριού της Αθήνας. Τα αγόρια περιφέρονται άσκοπα ανάμεσα στα ερείπια, στήνοντας παιχνίδια – βίαιες απομιμήσεις των ολυμπιακών αθλημάτων – και οργανώνοντας ζευγαρώματα σκύλων για να βγάζουν χρήματα. Ο μεγαλύτερος της παρέας, ο 17χρονος Δημήτρης μαζί με την 22χρονη, πρώην αθλήτρια, Άννα, προσπαθούν να ξεφύγουν από το Χωριό με προορισμό τα τουριστικά ξενοδοχεία των νοτίων προαστίων. Καθώς οι εξορμήσεις τους συνεχίζονται και τα δυο παιδιά εισχωρούν όλο και πιο πολύ στις ζωές των τουριστών, η επιθυμία του Δημήτρη για αποδοχή θα δοκιμαστεί με βίαιο τρόπο. Βραβείο Νέων Σκηνοθετών στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Με τους Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Δημήτρη Κίτσο, Λένα Κιτσοπούλου.
Από τις υπόλοιπες ελληνικές πρεμιέρες ξεχωρίζουμε το «Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια με τον Φρανσουά Κλουζέ, γνώριμο σε πολλούς από τον ρόλο του παραπληγικού στους «Άθικτους», την καινούρια ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη, γιου του Παντελή και γνωστού ως Τhe Βoy, με τίτλο «Νήμα» και το «Όντως φιλιούνται;» του Γιάννη Κορρέ.
Στις ταινίες που έχουν ήδη προβληθεί στις αίθουσες συναντάμε τίτλους που γνώρισαν αρκετή εισπρακτική επιτυχία πέρυσι, όπως τον «Άλλο κόσμο» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, το «Ουζερί Τσιτσάνης» του Μανούσου Μανουσάκη και τον «Νοτιά» του δημιουργού της «Πολίτικης Κουζίνας» Τάσου Μπουλμέτη, την προσοχή σας πάντως αξίζει σίγουρα το «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, δημιουργού μάλιστα και των τριών τρέιλερ του φετινού Φεστιβάλ με έναν εκπληκτικό Μάκη Παπαδημητρίου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ταινία που κατά τη άποψή μας θα είναι η συμμετοχή της Ελλάδας για τα επόμενα Όσκαρ (φέτος είναι το «Chevalier»).
Τέλος να αναφέρουμε ότι στo πλαίσιo του Φεστιβάλ θα προβληθεί και η τελευταία δημιουργία του πρόσφατα εκλιπόντος Νίκου Τριανταφυλλίδη με τίτλο «90 Χρόνια ΠΑΟΚ – Νοσταλγώντας το Μέλλον», αφιερωμένο στην αγαπημένη του ομάδα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, είτε επιλέγοντας μία από τις παραπάνω, είτε βρίσκοντας κάποια άλλη από τις υπόλοιπες ενδιαφέρουσες στο σύνολό τους ελληνικές δημιουργίες, δώστε μια ευκαιρία στο νέο ελληνικό κινηματογράφο, μια ευκαιρία που του αξίζει. Καλό Φεστιβάλ.
Ορέστης Μανασής