Το Χόλιγουντ δεν θα ήταν το ίδιο αν δεν υπήρχαν τα οργιώδη πάρτι και τα πολυπόθητα βραβεία. Κάθε χρόνο, οι διάφοροι σύλλογοι βραβεύουν τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, τους καλύτερους συντελεστές και πάει λέγοντας. Η περίοδος των βραβείων για άλλους είναι ευτυχισμένη και για άλλους δυστυχισμένη. Είναι φυσικό: οι υποψηφιότητες έχουν συχνά λιγότερο ενδιαφέρον από τις αντιδράσεις σε αυτές.
Η απονομή των Χρυσών Σφαιρών είναι το δεύτερο μεγαλύτερο γεγονός της χρονιάς, μετά την απονομή των Όσκαρ. Στο Χίλτον του Μπέβερλι Χιλς, σε αυτό το έμβλημα της χλιδής και της επιθυμίας, κάθε χρόνο εμφανίζονται εκθαμβωτικές προσωπικότητες, ντυμένες με την τελευταία λέξη του γειτονικού Ροντέο Ντράιβ. Ακολουθώντας τους τύπους, ο Ρίκι Τζερβέ παρουσιάζει τη λαμπερή βραδιά, δαγκώνοντας με το αιχμηρό του (ίσως προβαρισμένο) χιούμορ τους διάσημους παρευρισκόμενους. Εκείνη τη νύχτα (της Κυριακής 15 Ιανουαρίου), όλοι οι προβολείς θα είναι στραμμένοι προς το Μπέβερλι Χιλς. Πράγματι, οι Χρυσές Σφαίρες αποτελούν ένα πεδίο προθέρμανσης για τα Όσκαρ.
Οι υποψηφιότητες ανακοινώθηκαν στις 15 Δεκεμβρίου. Αρκεί μια γρήγορη ματιά στη λίστα για να αλληθωρίσει κανείς. Όπως σωστά λέγεται, η φετινή τελετή προβλέπεται να είναι η πιο ζουμερή της δεκαετίας. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:
Το βραβείο Σέσιλ Μπι Ντεμίλ (που ονομάστηκε έτσι, αφού εκείνος ήταν ο πρώτος που βραβεύτηκε για το σύνολο των καλλιτεχνικών επιτευγμάτων του με το βραβείο) απονέμεται αυτή τη φορά στον Μόργκαν Φρίμαν. Καιρός ήταν. Ο περσινός αποδέκτης του βραβείου ήταν ο Ρόμπερτ ντε Νίρο.
Για την καλύτερη σκηνοθεσία υποψήφιοι είναι: Γούντι Άλεν (Μεσάνυχτα στο Παρίσι), Τζορτζ Κλούνεϊ (Αι Ειδοί του Μαρτίου), Αλεξάντερ Πέιν (The Descendants), Μισέλ Χαζαναβίσιους (The Artist), Μάρτιν Σκορσέζε (Hugo). Ενδιαφέρουσα κατηγορία από τη οποία κάτι μας λέει πως λείπει ο Ντέιβιντ Φίντσερ που αδικήθηκε…
Για την καλύτερη ταινία (δράμα), διαγωνίζονται έξι ταινίες: «The Descendants», «Υπηρέτριες», «Hugo», «Moneyball», «Αι ειδοί του Μαρτίου», «War Horse». Είναι από τις ελάχιστες φορές που κάποιος έρχεται αντιμέτωπος με… τον εαυτό του. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ διεκδικεί το βραβείο από δύο πλευρές: ως πρωταγωνιστής με το «The Descendants» του Αλεξάντερ Πέιν και ως σκηνοθέτης (και ηθοποιός) με το «Αι ειδοί του Μαρτίου».
Για την καλύτερη ερμηνεία από άντρα ηθοποιό (δράμα) υποψήφιοι είναι: Τζορτζ Κλούνεϊ (The Descendants), Ράιαν Γκόσλινγκ (Αι ειδοί του Μαρτίου), Λιονάρντο Ντι Κάπριο (J. Edgar), Μάικλ Φασμπέντερ (Shame), Μπραντ Πιτ (Moneyball). Οι υποψηφιότητες αυτές υπόσχονται ότι οι ωραιότεροι άντρες του Χόλιγουντ θα είναι παρόντες, με τον Μπραντ Πιτ να συνοδεύεται από τη σύντροφό του, την Αντζελίνα Ζολί, καθώς εκείνη, όπως θα δούμε παρακάτω, είναι υποψήφια με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο για το βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας (!).
Για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία (δράμα) υποψήφιες είναι: Γκλεν Κλόουζ (Albert Nobbs), Βαϊόλα Ντέιβις (Υπηρέτριες), Ρούνι Μάρα (The Girl with the Dragon Tattoo), Μέριλ Στριπ (The Iron Lady), Τίλντα Σουίντον (Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν). Πάνω-κάτω, οι υποψηφιότητες ήταν αναμενόμενες με τη Μέριλ Στριπ να διαγωνίζεται για ακόμα μία φορά (συνολικά έχει προταθεί για το βραβείο 28 φορές, κρατώντας όπως είναι φυσικό το ρεκόρ).
Για την καλύτερη ταινία (κωμωδία ή μιούζικαλ) διαγωνίζονται οι ταινίες: «50/50», «The Artist», «Φιλενάδες», «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», «Επτά μέρες με τη Μέριλιν». Η πρώτη από τις έξι, συνολικά, υποψηφιότητες της ταινίας «The Artist» στην οποία στοιχηματίζουν όσοι ξέρουν.
Για την καλύτερη ερμηνεία από άντρα ηθοποιό (κωμωδία ή μιούζικαλ) υποψήφιοι είναι: Ζαν Ντιζαρντέν (The Artist), Μπρένταν Γκλίσον (Εκτός νόμου και χρόνου), Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ (50/50), Ράιαν Γκόσλινγκ (Crazy, Stupid, Love), Όουεν Γουίλσον (Μεσάνυχτα στο Παρίσι). Ο Ράιαν Γκόσλινγκ αναδείχθηκε ο δεύτερος πιο σέξι άντρας του πλανήτη από το περιοδικό «People» και είναι υποψήφιος τόσο για δραματικό όσο και για κωμικό ρόλο. Πράγματι, υπήρξε (μαζί με τον Φασμπέντερ) η αποκάλυψη της χρονιάς.
Για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία (κωμωδία ή μιούζικαλ) υποψήφιες είναι: Τζόντι Φόστερ (Carnage), Σαρλίζ Θέρον (Young Adult), Κρίστεν Γουίγκ (Φιλενάδες), Μισέλ Γουίλιαμς (Επτά μέρες με τη Μέριλιν), Κέιτ Γουίνσλετ (Carnage). Η υποψηφιότητα της Κέιτ Γουίνσλετ έχει ιδιαίτερη σημασία, αφενός γιατί φέτος έχει δύο υποψηφιότητες και αφετέρου διότι την τελευταία φορά που συνέβη το ίδιο(το 2008), έφυγε από την τελετή και με τα δύο βραβεία. Επιπλέον, διαγωνίζεται για το ίδιο βραβείο με τη συμπρωταγωνίστριά της, Τζόντι Φόστερ και όλοι αγωνιούν για την έκβαση και τις αντιδράσεις.
Για το καλύτερο κινούμενο σχέδιο διαγωνίζονται: «Οι περιπέτειες του Τεν-Τεν», «Ο γιος του Άι-Βασίλη», «Γάτος Σπιρουνάτος», «Αυτοκίνητα 2» και «Rango». Η λίστα ήταν λίγο-πολύ αναμενόμενη και όλοι στηρίζουν το πόνημα του Στίβεν Σπίλμπεργκ και του Ερζέ.
Για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία έχουμε μία πραγματικά ενδιαφέρουσα λίστα υποψηφιοτήτων, καθώς διαγωνίζονται οι αδερφοί Νταρντέν, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, η Αντζελίνα Ζολί με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο και η ιρανική συμμετοχή του Ασγκάρ Φαραντί που οι Αμερικανοί κριτικοί είδαν ως αποκάλυψη.
Για τα βραβεία δεύτερων ρόλων ξεχωρίζουν οι υποψηφιότητες της Τζέσικα Τσαστέιν (για το «Υπηρέτριες»), του Κένεθ Μπράνα (για το «Επτά μέρες με τη Μέριλιν») και του Βίγκο Μόρτενσεν (για το «Μία επικίνδυνη μέθοδος»).
Την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων έκανε ο (γενειοφόρος) Τζέραρντ Μπάτλερ.
Ρωμανός Σκλαβενίτης