Θεατρικό πρώτο εξάμηνο στη Θεσσαλονίκη
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η θεατρική περίοδος του πρώτου εξαμήνου του 2016 στην πόλη μας, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ), όπως ήταν αναμενόμενο, να κυριαρχεί.
Στις 22 Ιανουαρίου ξεκίνησε στη Μονή Λαζαριστών το ταξίδι της η ΑΓΓΕΛΑ του Γιώργου Σεβαστίκογλου. Ένα νέο κορίτσι πέφτει από την ταράτσα ενός σπιτιού και σκοτώνεται… και όλα αρχίζουν! Πρόκειται για μια εξαιρετική ιστορία όπου παρουσιάζεται η σκληρή πραγματικότητα της μετεμφυλιακής Ελλάδας του ’50. Ανέχεια, μετανάστευση, ο ξεριζωμός από την επαρχία, ανεργία. Η παράσταση εξαιρετική στο σύνολό της. Προσεγμένη σκηνοθεσία (Γιώργος Παλούμπης). Ωραία σκηνικά και κοστούμια εποχής (Κέλλυ Βρεττού). Ολόκληρη η ομάδα των ηθοποιών ήταν ιδιαίτερα καλή, με κορυφαίο τον πάντα εξαιρετικό Μιχάλη Συριόπουλο να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας. Πολύ καλή η νεαρή Κατερίνα Αλέξη, η οποία πρόσφατα εντάχθηκε στο δυναμικό του ΚΘΒΕ, στον ομώνυμο ρόλο, καθώς επίσης και η Πέλλα Μακροδημήτρη στο ρόλο της Φανής. Ξεχώρισε και πάλι η υπέροχη Μαρία Χατζηιωαννίδου.
Στο Βασιλικό Θέατρο το ΚΘΒΕ παρουσιάζει τον ΒΟΫΤΣΕΚ του Γκέοργκ Μπύχνερ. Ο συγγραφέας πεθαίνοντας από τύφο στα 24 του, άφησε ανολοκλήρωτο το έργο του σε μορφή τεσσάρων χειρογράφων χωρίς να προλάβει να δώσει ούτε καν τίτλο. Για πρώτη φορά αποτολμάται να ανεβούν στη σκηνή σε μια παράσταση, σε σκηνοθεσία του Σταύρου Σ. Τσακίρη. Η παράσταση είναι απλά μαγευτική και κατορθώνει να συναρπάσει το κοινό όχι μόνο με τον ιδιαίτερο τρόπο που παρουσιάζεται η ιστορία και οι σκηνές διαδέχονται η μια την άλλη, αλλά κυρίως με τις ατμόσφαιρες, τα υπέροχα φώτα, την εξαιρετική μουσική (Μίνως Μάτσας) τα σκηνικά-κοστούμια-Flash animation (Αλέξανδρος Ψυχούλης). Η ιστορία βασίζεται σε ένα πραγματικό περιστατικό, τη βίαιη δολοφονία απο τον Βόυτσεκ της ερωμένης του στη Λειψία το 1821. Ωστόσο, η διανοητική ικανότητα του δολοφόνου αμφισβητήθηκε εντόνως, αλλά τελικά μετά από πολύχρονους δικαστικούς αγώνες ο θύτης εκτελέστηκε. Εξαιρετικός ο πρωταγωνιστής Χρίστος Στυλιανού στον δύσκολο ρόλο του Βόυτσεκ. Στον απαιτητικό ρόλο της Μαρίας η ιδιαίτερα ταλαντούχα Άννα Ευθυμίου. Πολύ καλές οι Αλεξία Σαπρανίδου και Νεφέλη Ανθοπούλου, ενώ ο Γιώργος Κολοβός όπως πάντα δικαίωσε τις προσδοκίες μας.
Ο ΜΑΚΜΠΕΘ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, ένα κλασικό έργο του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ανεβαίνει απο το ΚΘΒΕ στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη και σκηνοθεσία Αναστασίας Ρεβή. Η πλοκή, γνωστή. Ο Μακμπέθ, ύστερα από μια τυχαία συνάντηση με τέσσερις μάγισσες όπου προφητεύτηκε πως θα γίνει βασιλιάς, παραδόθηκε στην δίψα για εξουσία. Το υπέροχο σκηνικό (Μάιρα Βαζαίου), μια πελώρια σπειροειδής γέφυρα, αναδείκνυε τα πολλαπλά επίπεδα του έργου. Εξαιρετική η μουσική (Δαιμόνια Νύμφη), ενώ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι εικόνες-video art (Γιάννης Κατσαρής). Ξεχώρισε η πάντα εντυπωσιακή Εύη Σαρμή (Λαίδη Μακντάφ, Εκάτη, Σέιτον). Πολύ καλό το πρωταγωνιστικό δίδυμο, Πολυξένη Σπυροπούλου και Κωνσταντίνος Καβακιώτης.
Στο Βασιλικό Θέατρο το ΚΘΒΕ παρουσιάζει για μικρά και μεγάλα παιδιά την Μ Α Γ Ε Υ Τ Ι Κ Η παράσταση Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ της Φράνσις Χόντγκσον Μπαρνέτ σε σκηνοθεσία Μαριάννας Τόλη. Ο μυστικός κήπος βρίσκεται βαθιά μέσα μας και είναι η εσωτερική μας ομορφιά, η καλοσύνη, η ευγένια, είναι η δύναμή μας. Το μήνυμα: θα κατανοήσουμε τον εαυτό μας και τη δύναμή μας, αν πρώτα αφεθούμε να αγαπήσουμε και να προσφέρουμε στον συνανθρωπό μας. Μουσική, τραγούδι, χορός και ένας υπέροχος θίασος με κέφι και πολλή διάθεση. Μην το χάσετε!!!
Τέλος, είδα στις πρόβες και προτείνω ανεπιφύλακτα την παράσταση ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟΣ από το Θέατρο του Άλλοτε που ανεβαίνει για λίγες μόνο μέρες (μέχρι 13 Μαρτίου, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:30) στο BlackBox. Πρόκειται για ένα ονειρικό ταξίδι σε έναν κόσμο που μας εγκατέλειψε ή τον εγκαταλείψαμε και βασίζεται σε τρια δημοτικά τραγούδια. Το εξαιρετικό κείμενο είναι της Μαρίας Ράπτη ενώ η δυνατή σκηνοθεσία της Βαρβάρας Δουμανίδου. Έργο σκληρό, όπου η αλήθεια παρουσιάζεται ωμή και αδυσώπητη μπροστά μας.
Δελίνα K. Βασιλειάδη