Ο Σκοτ Χέντερσον (Άλαν Κέρτις) είναι ένας πολιτικός μηχανικός που πρόκειται να εκτελεστεί σύντομα για το φόνο της γυναίκας του. Η μόνη που αγωνίζεται να αποδείξει την αθωότητά του είναι η πιστή του γραμματέας, Κάρολ «Κάνσας» Ρίτσμαν (Έλλα Ρέινς), με απρόσμενο σύμμαχο τον Επιθεωρητή Μπέρτζες (Τόμας Γκόμεζ). Η έρευνα θα οδηγήσει την Κάρολ σε πολλά αφιλόξενα, ακόμη κι επικίνδυνα σημεία της Νέας Υόρκης, όπου και πρέπει να βασιστεί στην ευφυΐα αλλά και την ικανότητά της να υποκρίνεται, προκειμένου να τα βγάλει πέρα αλλά και να βρει τις αποδείξεις που ζητάει.
Βασισμένη στο πρώτο βιβλίο του Κορνέλ Γούλριτς υπό το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Γουίλιαμ Άιρις, η ταινία υπήρξε το πρώτο φιλμ νουάρ που σκηνοθέτησε ο Ρόμπερτ Σιόντμακ, καθώς επίσης και η πρώτη του μεγάλη εισπρακτική επιτυχία στις Η.Π.Α. Παρ’ότι δεν λείπουν οι εξωφρενικές απιθανότητες στην πλοκή, οι οπτικές αρετές του φιλμ είναι τόσο εντυπωσιακές κι αναμφισβήτητες που ο θεατής δεν θα μείνει παραπονεμένος.
Σκηνές όπως αυτή των καθημερινών προσπαθειών της Κάρολ να κάνει τον μπάρμαν που ξέρει πολλά να «σπάσει», καθώς κι αυτή του οργασμικού ντραμ σόλο του Κλιφ (Ελίσα Κουκ Τζ.) απέναντι σε μια – φαινομενικά – προκλητική Κάρολ, αποτελούν σκηνές ανθολογίας που στοιχειώνουν τη μνήμη κι ορίζουν ιδανικά το αφηγηματικό στυλ του φιλμ νουάρ. Ο Σιόντμακ κάνει επιπλέον αριστοτεχνική χρήση των ήχων του αστικού νυχτερινού περιβάλλοντος : το τρίξιμο των τρένων, τα γυναικεία τακούνια στο πεζοδρόμιο, οι ήχοι των τζαζ κλαμπ που ξεχύνονται στο δρόμο…
Οι εξπρεσιονιστικές καταβολές του Γερμανού εμιγκρέ σκηνοθέτη βρήκαν ιδανικό χώρο έκφρασης στο Αμερικανικό ιδίωμα του κλασικού φιλμ νουάρ, έναν κόσμο γεμάτο αθώους σε απελπισία, ενόχους από ανάγκη ή απλά κακή τύχη, κούρσες ενάντια στο χρόνο και τη μοίρα, χαρακτήρες που εμφανίζονται κι εξαφανίζονται με την αγωνία ζωγραφισμένη στο πρόσωπό τους, πόλεις γεμάτες σκοτεινά αδιέξοδα σοκάκια κι απειλητικές σκιές…
Ίσως ο σκηνοθέτης με την πιο εντυπωσιακή συνολικά νουάρ φιλμογραφία, τα επόμενα χρόνια μας χάρισε συναρπαστικά σκοτεινές ταινίες όπως : «Christmas Holiday», «The Suspect» (1944), «The Strange Affair of Uncle Harry», «The Spiral Staircase» (1945), «The Killers», «The Dark Mirror» (1946), «Cry of the City» (1948), «Criss Cross» (1949) και «The File on Thelma Jordon» (1950).
Δέσποινα Βενέτη