Surealismos2

Σπουδή στο σουρεαλισμό

Με την έκθεση αυτή ολοκληρώνεται η 2η διοργάνωση του Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Contrast / Αντίθεση. Το νέο μοντέλο διοργάνωσής του, με τις λίγες μεγάλες ομαδικές εκθέσεις-παραγωγές με έναν επιμελητή, ο οποίος αναλαμβάνει το όλο στήσιμο της έκθεσης, λειτούργησε πολύ θετικά. Η ευρεία γκάμα της θεματικής των εκθέσεων έδωσε την ευκαιρία σε δεκάδες φωτογράφους να παρουσιάσουν τη δουλειά τους.

Surealismos2

Ο Σουρεαλισμός αποτελεί ένα κίνημα της ιστορίας της τέχνης, που συνεχίζει να επηρεάζει το έργο πολλών φωτογράφων. Η επιλογή να περιλαμβάνεται η λέξη “Σπουδή” στον τίτλο της έκθεσης, τοποθετεί το θέμα στη σωστή του βάση, καθώς η ιδιαιτερότητα της εποχής που αναπτύχθηκε αυτό το κίνημα, καθώς και το μέγεθος των καλλιτεχνών που το ανέδειξαν και το υποστήριξαν, δεν έχει καμμιά σχέση με τα “καθ’ ημάς”. Κύριο χαρακτηριστικό των καλλιτεχνών αυτών ήταν η εξερεύνηση της «αυτόματης» γραφής και της ποίησης του «μαγικού». Ακόμη ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για τον κόσμο των ονείρων και μελέτησαν τις θεωρίες του Φρόιντ για το υποσυνείδητο.

Ο όρος σουρεαλισμός άρχισε να χρησιμοποιείται από το 1917 και ύστερα από τους Αντρέ Μπρετόν, Πολ Ελουάρ και άλλους αρθρογράφους της παρισινής εφημερίδας Literature. Όμως το καλλιτεχνικό κίνημα που επίσημα ονομάστηκε σουρεαλισμός εμφανίστηκε στο Παρίσι μετά το 1922.

Surealismos1

«Η σουρεαλιστική σκέψη όπως εγώ την καταλαβαίνω», έγραφε ο ζωγράφος Μαγκρίτ, «πρέπει να είναι γέννημα της φαντασίας, αλλά όχι και φανταστική. Η πραγματικότητά της είναι ανάλογη μ’ εκείνη του σύμπαντος. Είναι μια ανορθολογική πραγματικότητα, που ο ανορθολογισμός της δεν είναι όμως φανταστικός: απλώς πρέπει κανείς να τον φανταστεί»…

Ως προς τη συγκεκριμένη έκθεση (“Σπουδή στο σουρεαλισμό”), ο σουρεαλισμός παρουσιάζεται με σκηνοθετημένες λήψεις, ειδικές τεχνικές (light painting), πειραματικές τεχνικές (καύση φωτοευαίσθητων υλικών), ψηφιακή επεξεργασία (μοντάζ, κολάζ, σολαριζασιόν), αλλά και καθαρές ρεαλιστικές λήψεις, που περιέχουν μια δεύτερη σουρεαλιστική ανάγνωση.

Επιμέλεια έκθεσης: Τάσος Σχίζας, φωτογραφική ομάδα Φωτοπόροι. Χώρος: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (τηλ. 2310 295170-1, Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108).
Διάρκεια: έως και τις 9 Μαρτίου.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη: 09:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη: 14:00-21:00 και Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10:00-18:00.

Θανάσης Ράπτης