ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΝΙΚΟΡΕΣΤΗ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗ – Δ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ

Στις 6 Σεπτεμβρίου 2021 το Θέατρο Δάσους φιλοξενεί την υπέροχη παράσταση «Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία του χαρισματικού Νικορέστη Χανιωτάκη. Ο σκηνοθέτης λίγες μόλις ώρες πριν την πρεμιέρα στο Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης μίλησε στο φιλμ νουάρ όχι μόνο για τη «Μήδεια» αλλά και για τα μελλοντικά του σχέδια.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Αυτήν την περίοδο ανεβάζετε την παράσταση «Μήδεια» του Μποστ. Μιλήστε μας για αυτό.

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Η «Μήδεια» είναι ένα υπέροχο ταξίδι που ξεκίνησε πριν από ακριβώς δύο χρόνια από το Θησείον, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ. Έκτοτε, έχει παιχτεί με τεράστια επιτυχία σε πάρα πολλές πόλεις της Ελλάδας. Είναι μια παράσταση με τρελό χιούμορ, ξέφρενη με ζωντανή μουσική και τραγούδι. Ο θίασος είναι ένα μπουλούκι, σαν αυτά της δεκαετίας του ’30 που προσπαθεί, με μόνο όχημα τη φαντασία και τη ζωντάνια, να παρουσιάσει όσο καλύτερα μπορεί τη Μήδεια του Ευριπίδη, αλλά τελικά καταλήγει να παίξει μια αρκετά πιο «φευγάτη» Μήδεια, που φέρει την υπογραφή του σπουδαίου Μποστ.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Για ποιον λόγο επιλέξατε το συγκεκριμένο έργο τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Διότι το κείμενο του Μέντη Μποσταντζόγλου είναι πολύ πολύ αστείο και σατιρίζει εξαιρετικά εύστοχα τα πάθη και τις κακές συνήθειες των Ελλήνων που -δυστυχώς- δεν αλλάζουν στο πέρασμα των χρόνων. Σε τούτο τον τόπο όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα τα ίδια μένουν. Μπορεί να γράφτηκε το 1993, αλλά παραμένει επίκαιρο και έχει μια πολύ τρυφερή γραφή μπολιασμένη με μια αυθεντική αγάπη για την Ελλάδα. Επίσης είναι ένα κείμενο γραμμένο σε ομοιοκατάληκτο 15σύλλαβο δουλεμένο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και αυτό ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη της πρόκλησης για όλους τους συντελεστές.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Η Τέχνη οφείλει να περνά ή τουλάχιστον να προσπαθεί να περνά μηνύματα στο κοινό; Ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε ιδανικά να πάρει μαζί του ο θεατής από την παράστασή σας;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Όχι, δεν πιστεύω ότι η Τέχνη οφείλει να περνά μηνύματα. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας. Αν κι αυτό είναι καθαρά προσωπική υπόθεση του κάθε καλλιτέχνη. Προσωπικά πιστεύω ότι συγκεκριμένα το θέατρο έχει ως αποστολή να συγκινεί τον θεατή, δηλαδή να τον μετακινεί προς έναν κόσμο πιο φωτεινό, πιο συναισθηματικό, πιο τρυφερό. Όταν συμμετέχω στο ανέβασμα μιας παράστασης σκέφτομαι μόνο πώς θα μοιραστώ προβληματισμούς και συναισθήματα με τον κόσμο. Τίποτα άλλο. Έτσι κι αλλιώς το θέατρο είναι από την φύση του μια πολιτική πράξη με την έννοια ότι μοιράζεσαι δημόσια ιδέες και παίρνεις θέση πάνω στα θέματα της επικαιρότητας, πάντα μέσα από ένα καλλιτεχνικό πρίσμα.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Πότε και πού θα μπορέσει το θεατρόφιλο κοινό να απολαύσει τη «Μήδεια» από εδώ και πέρα;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία της περιοδείας μας. Απόψε παίζουμε στο Θέατρο Δάσους στην Θεσσαλονίκη και έχουμε ακόμα παραστάσεις στην Αθήνα και στην Πάτρα που θα ολοκληρωθούν στις 17 Σεπτεμβρίου. Έπειτα, θα επικεντρωθώ στις πρόβες των νέων έργων («Μάγισσες του Σάλεμ», «Άθικτοι», «Σεσουάρ για Δολοφόνους») και ελπίζω ότι η «Μήδειά» μας θα έχει την ευκαιρία να παρουσιαστεί ξανά κάποια στιγμή στο μέλλον. Είναι βέβαιο ότι θα μας λείψει υπερβολικά πολύ…

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού μας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού πολλές θεατρικές παραστάσεις παρουσιάστηκαν στο διαδίκτυο είτε δωρεάν είτε με κάποιο τίμημα. Θεωρείτε ότι είναι πιθανό να συνεχίσει «το θέατρο στο διαδίκτυο» παρά το γεγονός ότι ανοίγουν σταδιακά –έστω και με περιορισμούς- τα θέατρα; Τι θα σημαίνει ένα τέτοιο ενδεχόμενο για το θέατρο;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Οι δωρεάν παραστάσεις στο Διαδίκτυο, καθώς και η παρουσίαση -με αντίτιμο- παραστάσεων που έχουν μαγνητοσκοπηθεί υπό κακές συνθήκες θεωρώ ότι είναι η καταστροφή του επαγγελματικού θεάτρου. Αντί να κερδίζουμε νέους θεατές, διώχνουμε κι αυτούς που είχαμε… Δεν μπορώ να γνωρίζω τι θα γίνει στο μέλλον. Σίγουρα οι σύγχρονες τεχνολογίες έρχονται για να μείνουν και δεν μπορεί το θέατρο να μείνει ανεπηρέαστο. Ελπίζω μόνο το «θέατρο στο διαδίκτυο» να γίνεται με αυστηρούς κανόνες (π.χ. αξιοπρεπείς αμοιβές για όλους τους συμμετέχοντες) και να παρουσιάζεται σε υψηλή ποιότητα για το κοινό.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Ελπίζουμε να τελειώνει σύντομα ο εφιάλτης της πανδημίας του κορονοϊού. Εσάς, ως δημιουργό και ως άνθρωπο, πόσο σας επηρέασε τελικά όλη αυτή κατάσταση;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Κι εγώ το ελπίζω. Δεν πάει άλλο… Φυσικά με έχει επηρεάσει πάρα πολύ και ως δημιουργό και ως άνθρωπο. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, πολλές δημιουργίες μείνανε στην μέση, οι παραγωγοί αναβάλλανε αρκετά σχέδια με τον φόβο κι άλλης μίας καραντίνας και σε όσες παραστάσεις έχουμε δώσει αντικρίζουμε παντού κόσμο με μάσκες, δεν ακούμε καθαρά το γέλιο τους, δεν βλέπουμε τα πρόσωπά τους… Στην προσωπική μου ζωή, μου έχουν λείψει φρικτά οι εγκάρδιες χειραψίες, οι αγκαλιές και τα φιλιά με τους ανθρώπους που αγαπώ. Έλεος πια με τις μπουνίτσες, τους αγκώνες και τις τηλεδιασκέψεις! 

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Μια φράση ή ένας στίχος που σας εκφράζει.

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: «Ποταμός θα ξεχυθούμε απ’ τις πόρτες τις κλειστές, σαν παιδιά θ’ αγκαλιαστούμε με καρδιές ορθάνοιχτες» του Αλκίνοου Ιωαννίδη.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Ποια είναι τα μελλοντικά καλλιτεχνικά σας σχέδια;

ΝΙΚΟΡΕΣΤΗΣ ΧΑΝΙΩΤΑΚΗΣ: Καλώς εχόντων των πραγμάτων, τον ερχόμενο Οκτώβρη θα επαναληφθούν για 4η χρονιά η «Γίδα» του Έντουαρντ Άλμπι στο θέατρο «Αθηνών» και για 2η χρονιά η «Γυναίκα με τα Μαύρα» της Σούζαν Χιλ στο θέατρο «Πειραιώς 131». Έπειτα, θα κάνουν πρεμιέρα τρεις νέες μου σκηνοθεσίες: «Οι Μάγισσες του Σάλεμ» του Άρθουρ Μίλερ στο θέατρο «Δημήτρης Χορν», το «Σεσουάρ για Δολοφόνους» των B. Jordan-M. Abrams στο θέατρο «Λαμπέτη» και οι «Άθικτοι» των Olivier Nakache & Éric Toledano στον Νέο Ακάδημο. Επίσης, με μεγάλη χαρά, μαζί με τον Γεράσιμο Σκαφίδα, τον σταθερό συνεργάτη μου εδώ και μια δεκαετία, αναλάβαμε για τα επόμενα τέσσερα χρόνια την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Θεάτρου «Άνεσις», φιλοδοξώντας να διαμορφώσουμε μια ισχυρή καλλιτεχνική ταυτότητα και να δημιουργήσουμε νέους θεατές. Ας ελπίσουμε οι κυβερνώντες να επιδείξουν σοβαρότητα, να αναλάβουν αυτήν την φορά τις ευθύνες τους και να αφήσουν τους χώρους του πολιτισμού και του αθλητισμού να λειτουργήσουν κανονικά για ΟΛΟΥΣ τους ανθρώπους ακόμα και με κάποια μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας. Η σωματική υγεία του ανθρώπου είναι ό,τι πιο σημαντικό στην ζωή μας, αλλά μην υποτιμάτε και την ΨΥΧΙΚΗ του υγεία.

ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και σας εύχομαι καλή επιτυχία.

Δελίνα Βασιλειάδη