ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2019-2020 Μέρος 3ο – Δελίνα Βασιλειάδη

«Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου

με την Κατερίνα Διδασκάλου

σε Γαλλική και Ελληνική απόδοση

Παραστάσεις: Πέμπτη 21 & Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, ώρα 21.15

στο θέατρο Αμαλία (Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310842509, 6934115555)

H Σονάτα του Σεληνόφωτος  του  Γιάννη Ρίτσου (1956), η πρωιμότερη από τις μακρές συνθέσεις της Τέταρτης Διάστασης, σημαδεύει με την ιδιότυπη μορφή και ατμόσφαιρά της το ξεκίνημα μιας νέας εποχής, όχι μόνο για το έργο του Γιάννη Ρίτσου (1909-1990), αλλά και για την ποίησή μας γενικότερα. Στην αφετηρία της πιο αίθριας εποχής για την προσωπική ζωή και δημιουργία του ποιητή, φαίνεται να ανασύρει από το παρελθόν βιώματα, αγωνίες και συγκινήσεις που δεν ανιχνεύονται στα ποιήματα της προηγούμενης «ηρωικής» δεκαετίας του Ρίτσου.

Στη συνείδηση του ποιητή αντανακλώνται ιδεολογικές ανακατατάξεις. Ο ποιητής νιώθει επιτακτική την ανάγκη να επανατοποθετηθεί απέναντι στον κόσμο, και για να το καταφέρει, καταφεύγει στη διαλεκτική της «υποκριτικής»: σε «προσωπεία» μυθικά ή σε στερεότυπα (ρόλους ας πούμε)· στη φωνή τους σμίγει η αλήθεια του άλλοτε και του τώρα. Η Σονάτα του Σεληνόφωτος, από τα πιο αγαπημένα και γνωστά κείμενα του Ρίτσου, είναι ένας σκηνικός μονόλογος, μια «εκ βαθέων» εξομολόγηση, μια παρατεταμένη ικεσία για ζωή κι ελπίδα, μέσα από ροή παραστάσεων και συμβόλων.

Το ερωτικό αριστούργημα ερμηνεύει η Κατερίνα Διδασκάλου που είναι υπεύθυνη και για τη σκηνοθεσία. Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου. Επιμέλεια κίνησης: Ελσα Τζαβελάκου. Σκηνική επιμέλεια: Ματίνα Μέγκλα. Μουσική: Μηνάς Αλεξιάδης.

Στις 21 Νοεμβρίου η ερμηνεία θα αποδοθεί στα γαλλικά σε μετάφραση του Gérard Pierrat και στις 22 Νοεμβρίου θα αποδοθεί στα ελληνικά.

“ΜΗΔΕΙΑ”

15, 16, 17 Νοεμβρίου στο Θέατρο Αμαλία

Το αριστούργημα του Ευριπίδη, «Μήδεια», συνεχίζεται για 12 ακόμα παραστάσεις στην καρδιά της πόλης, στην Ομόνοια και το ατμοσφαιρικό ξενοδοχείο «Μπάγκειον» κι έρχεται στη Θεσσαλονίκη στο Θέατρο Αμαλία.

Παρά τις δύσκολες συνθήκες, που επικράτησαν στο πρώτο κύκλο των παραστάσεων, με τις εθνικές εκλογές και τον καύσωνα η παράσταση σημείωσε απανωτά sold-out. Έτσι η αγάπη του κοινού και η θετική ανταπόκριση από τον Τύπο κάνουν επιβαλλόμενη την επανάληψή της.

Η «Μήδεια» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, πριν δύο χρόνια,στο Εθνικό Θέατρο της Χάγης, STET- the English Theatre, όπου για πρώτη φορά ακούστηκε η τραγωδία στα ελληνικά και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Δημήτρης Γεωργαλάς, ο οποίος εδώ και δύο χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα, συνεχίζει να πειραματίζεται και να δουλεύει πάνω στον λόγο του Ευριπίδη με την εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά, που δίνει μια ψυχαναλυτική προσέγγιση στην ιστορία. Μια μετάφραση, άμεση και ποιητική, που εμπεριέχει την προσωπική του θεώρηση και επιχειρεί να πλησιάσει την ψυχή των ηρώων. Τον ομώνυμο ρόλο ερμηνεύει η Τζούλη Σούμα.

Σκηνοθετικό Σημείωμα: Η πρώτη φορά που ασχολείσαι με την αρχαία τραγωδία, είναι σαν μια πρώτη εξερεύνηση ενός οικείου –άγνωστου τόπου. Υπάρχουν πολλά να δεις και να σε τραβήξουν μέσα στη δίνη της και πολλά που σου αποκαλύπτονται όταν έχεις φύγει από εκεί και σε κάνουν να θες να ξαναγυρίσεις.

-Η Μήδεια δεν είναι η ιστορία ενός άντρα και μιας γυναίκας.

-Είναι ο πρώτος πόλεμος ή ο πρώτος γάμος μεταξύ του ΑΝΤΡΑ και της ΓΥΝΑΙΚΑΣ.

-Είναι η ρήξη μεταξύ δύο ισχυρών πολιτισμών.

-Είναι η αναμέτρηση , η καταδικασμένη , του ανθρώπου με τη φύση και με το «θείο».

-Είναι, για μένα, ένα αρχέγονο μυστήριο απ’ το οποίο βγαίνεις σοκαρισμένος και καθαγιασμένος. Ο θεός Έρωτας, σαν άλλος Διόνυσος, αποκαλύπτεται και επιβάλλεται μέσα από πράξεις καταλυτικές για την ανθρώπινη ψυχή.

Η πρώτη ευκαιρία μου δόθηκε από το θέατρο STET- the English Theatre και το Εθνικό Θέατρο της Χάγης, όπου παρουσιάστηκε πρώτη φορά στα ελληνικά η τραγωδία του Ευριπίδη, πριν δυο χρόνια στα πλαίσια του φεστιβάλ Μήδειας που έγινε εκεί.

Η παράσταση εκείνη παρουσιάζεται τώρα στο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ. Από τότε η προσέγγιση οφείλει να έχει πάει πιο βαθιά. Τόσο για μας όσο και για τους θεατές , η «Μήδεια» είναι ο ΤΟΠΟΣ μέσα μας όπου θα θελήσουμε σίγουρα να ξαναγυρίσουμε.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γεωργαλάς

Παίζουν: Τζούλη Σούμα, Γιώργος Σταυριανός, Κυριακή Καραλουκά, Νίκος Δερτιλής, Βασίλης Ψυλλάς.

Πληροφορίες :

Παραστάσεις: Παρασκευή 15, Σάββατο 16, Κυριακή 17 Νοεμβρίου, ώρα 21.00

Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2310842509, 6986713300

“ΜΕΤΑ ΤΗ ΘΗΒΑ”

Σε κείμενο και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρακάση

Από 20 Οκτωβρίου στο Θέατρο Αθήναιον / Μικρή Σκηνή

Για λίγες μόνο παραστάσεις

Το Θέατρο Αθήναιον παρουσιάζει ένα έργο που συναρπάζει και συγκινεί. “Μετά τη Θήβα”, ένα ψυχολογικό θρίλερ του Δημήτρη Καρακάση. Μια θεατρική παράσταση σκοτεινή, αιματηρή και αστεία.

Λίγα λόγια για το έργο:  Ένα μυστικό καλά κρυμμένο στο παρελθόν. Πριν δεκαεπτά χρόνια στη Θήβα, η Ανθή πεθαίνει την ώρα που φέρνει στη ζωή τον Θάνο. Λίγες μέρες αργότερα, ο σύζυγός της, Λάιος, παίρνει το νεογέννητο και φεύγει. Σήμερα, στη Θεσσαλονίκη. Τελευταία ημέρα πανελληνίων εξετάσεων. Ο Θάνος δίνει το καθοριστικό μάθημα για την εισαγωγή στη σχολή της Ψυχολογίας. Επέλεξε τη συγκεκριμένη σχολή, προκειμένου να βρει την αιτία των συμπτωμάτων που τον προσβάλουν κάθε φορά που έρχεται κοντά σε ανθρώπους. Ο Λάιος επιστρέφει στο άδειο σπίτι ύστερα από μια μέρα ακόμη στο σφαγείο. Δέχεται την απρόσμενη επίσκεψη του Πέτρου, του γυναικολόγου που είχε ξεγεννήσει την Ανθή. Ο Πέτρος δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την κατάσταση του Θάνου. Ο Λάιος θέλει να τον διώξει, αλλά δεν μπορεί, καθώς ο γυναικολόγος μοιάζει να τον εκβιάζει. Ο Θάνος επιστρέφει απογοητευμένος…

Σημείωμα συγγραφέα – σκηνοθέτη: «Από τη στιγμή που ξεκίνησα να γράφω το κείμενο, ήμουν σίγουρος ότι ήθελα να το σκηνοθετήσω. Δεν έγραψα απλώς διαλόγους. Περιέγραψα λεπτομερώς τους χαρακτήρες, τις συναισθηματικές τους αποχρώσεις, καθώς και τις κινήσεις τους. Όταν τελείωσα τη συγγραφή, ήταν σα να το είχα ήδη σκηνοθετήσει. Αρχή όλων ήταν η έμπνευση. Δεν αποφάσισα να γράψω κάτι, αφού παρατήρησα ότι κάποιο θέμα, όπως για παράδειγμα ό,τι αφορά τη Σμύρνη, είναι της μόδας. Ούτε έχω κάποιον συγγενή που είναι μυθιστοριογράφος, έτσι ώστε να μου μπει ο πειρασμός να διασκευάσω κάποιο γνωστό του έργο. Ήρθε η έμπνευση και μετά έγραψα. Έχοντας μελετήσει κυρίως την αρχαία ελληνική, τη σκανδιναβική και την αμερικανική δραματουργία, μπορώ να πω με σιγουριά ότι υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές στη θεατρική γραφή. Ο ενεργητικός θεατής μπορεί να παρατηρήσει τον τρόπο με τον οποίο τις έχω αφομοιώσει. Οι υπόλοιποι μπορούν απλά να απολαύσουν ένα ψυχολογικό θρίλερ. Ένα θρίλερ, στο οποίο 3 άνθρωποι παλεύουν για τα θέλω τους. Και δεν είναι απλά θέλω. Είναι θέλω χωρίς τα οποία δεν μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν. Επέλεξα να χρησιμοποιήσω ενότητα δράσης, τόπου και χρόνου. Κατά αυτόν τον τρόπο ήμουν υποχρεωμένος να εξαντλήσω τις δυνατότητες της υπόθεσης, αντί να καταφύγω στις εύκολες λύσεις που θα προσέφεραν οι συνεχείς αλλαγές. Θεωρώ πως βγήκα κερδισμένος από αυτήν την απόπειρα, καθώς γνώρισα καλύτερα τους 3 χαρακτήρες, και ελπίζω πως το ίδιο θα ισχύει και για τους θεατές. Ως προς τη σκηνοθεσία της παράστασης θα πω ότι δεν έκανα άλλο από το να συνδυάσω τις αρετές του κειμένου με αυτές των τριών επαγγελματιών ηθοποιών, πάνω σε μια ρεαλιστική βάση. Στη συνέχεια πλαισίωσα αυτό το μίγμα με ένα σκηνικό και με τη μουσική ενός νέου συνθέτη, με μοναδικό γνώμονα τη διατήρηση της ομοιογένειας. Καμία παραδοξότητα, καμία προσπάθεια εντυπωσιασμού. Μάλλον το γεγονός ότι έχω γράψει το κείμενο με απήλλαξε από τέτοιου είδους ανάγκες. Κάπως έτσι έμεινα πιστός στις προτροπές δύο σημαντικών ανθρώπων της τέχνης. Η παράσταση κρατάει το ενδιαφέρον του θεατή, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην ποιότητά της. Δε λείπουν το γέλιο, η αγωνία και η συγκίνηση». Δημήτρης Καρακάσης

Ταυτότητα παράστασης:

Κείμενο – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρακάσης

Μουσική: Ηλίας Βαφειάδης

Σχεδιασμός – κατασκευή σκηνικών: Δημήτρης Καρακάσης, Κώστας Χατζηκαλλινικίδης

Φωτισμοί: Ειρήνη Μπουτάρη

Ειδικός σύμβουλος: Ευάγγελος Κατσιούλης

Ηθοποιοί επί σκηνής: Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιάννης Μόχλας, Φαμπρίτσιο Μούτσο

ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ

του Reginald Rose

ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΙΟΝ

4 & 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

6ος ΧΡΟΝΟΣ soldout παραστάσεων!

ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ…

αντιμέτωποι με τις συνειδήσεις τους

Κάθε ψηφοφορία τους είναι και μία μάχη,

αλλά μία μάχη που πρέπει να κερδηθεί με όπλο την αλήθεια!

Ποια θα είναι η ετυμηγορία τους;

Και με τι «κόστος» για τον καθέναν από τους 12;

ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ του Reginald Rose, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, η sold-out παράσταση των τελευταίων χρόνων, έχοντας αποσπάσει βραβεία, εξαιρετικές κριτικές και το ενδιαφέρον περισσότερων από 100.000 θεατών, επισκέπτεται για 3η φορά τη Θεσσαλονίκη για την πρεμιέρα της 6ης της χρονιάς στο θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ.

Το θέατρο θα μετατρέπεται σε δικαστικό μέγαρο, φέρνοντας ενόρκους και θεατές αντιμέτωπους με τις συνειδήσεις τους.

Υπόθεση: Στη Νέα Υόρκη του 1957, ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για φόνο. Η τύχη του είναι στα χέρια 12 ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι ένοχο. Σ’ αυτή την περίπτωση η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι 12 άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα δωμάτιο, άλλοτε ταυτίζονται κι άλλοτε συγκρούονται. Πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη ζωή ενός ανθρώπου, αντιμετωπίζοντας, ο καθένας από αυτούς, τη συνείδησή του αλλά και τις συνειδήσεις των υπολοίπων. Οι 12 ένορκοι αντικατοπτρίζουν τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από 12 πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.

Κείμενο: Reginald Rose

Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος

Σκηνικά: David Negrin

Κοστούμια: Κική Μήλιου

Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Περού

Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη

Οι 12 ένορκοι (αλφαβητικά):

Λευτέρης Βασιλάκης, Νίκος Βατικιώτης, Δημήτρης Δεγαΐτης, Σωτήρης Δούβρης, Μάνος Ζαχαράκος, Κώστας Καζανάς, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Θανάσης Κουρλαμπάς, Κωνσταντίνος Μπάζας, Παντελής Παπαδόπουλος, Τάσος Παπαδόπουλος, Ορέστης Τρίκας

Στον ρόλο του φύλακα o Αλέξης Σταυριανός

Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2019 στις 21.15

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2019 στις 18.15