(FRIENDS WITH BENEFITS)
Σκηνοθεσία: Γουίλ Γκλουκ
Παίζουν: Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Μίλα Κούνις, Πατρίτσια Κλάρκσον, Τζένα Έλφμαν, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Γούντι Χάρελσον
Διάρκεια: 109’
Αξιολόγηση: ***
Η φιλία είναι έννοια που έχει μετεξελιχθεί τα τελευταία χρόνια. Τα πρώτα δείγματα της ανάπλασης αυτής καταγράφηκαν με σαφήνεια στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Τα Φιλαράκια». Εκεί, με όση κοινωνική ορθότητα απαιτούσε το κοινό της εποχής, σχεδόν όλη η 6άδα (με το μπαρδόν) αλλαξοκωλιάστηκαν σε κάθε πιθανούς στρέιτ συνδυασμούς.
Το «Όχι μόνο φίλοι» δεν περιγράφει λοιπόν παρθενογενετικά την πορεία των ανθρωπίνων σχέσεων. Η φόρμα «καταφρονεμένος εγώ, καταφρονεμένη και εσύ, έλα να ενώσουμε τις μοίρες μας» προϋπήρχε σε άλλες φόρμες. Οι κεντρικοί χαρακτήρες που υποδύονται οι Μίλα Κούνις και Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, αγανακτισμένη από την ανθρώπινη μαλακία και προσφάτως χωρισμένοι, μετουσιώνουν το… «φίλοι-φίλοι, σου γ@μώ το καρυοφύλλι». Μέσα στο συμπλεγματικό χάος τους, θέτουν ως προϋπόθεση την αποχή συναισθήματος καθώς με ευκολία κριτικάρουν όσους επιλέγουν να ζήσουν με (και για) αυτό. Η αντισυμβατικότητά τους με το μέσο χολιγουντιανό πρότυπο των ηρώων ρομαντικής κωμωδίας και μερικοί καλοστημένοι διάλογοι μετατρέπουν αυτή την ανουσιότητα στην πιο αρωματική τσιχλόφουσκα για τα μάτια, που όσες φορές και αν σκάσει, φούσκα δεν θα την αποκαλέσεις γιατί άθελά της μιλάει με ειλικρίνεια για τις συναισθηματικές ανασφάλειες που μας οδηγούν σε συμβάσεις ή κανόνες. Η – εκ του παραλλήλου – σαρκαστική κριτική πάνω στο είδος της ρομαντικής κωμωδίας ενδυναμώνει τον κανόνα που απαιτεί ένα (σχεδόν) ευτυχές τέλος.
Η στιχομυθία του Τζάστιν και της Μίλα όταν… πρωτοξεσκίζονται με εκείνη να δικαιολογείται που δεν έχει ξυρίσει τα πόδια της και εκείνον να δικαιολογείται που δεν έχει αφήσει τρίχες στα πόδια του, είναι ξεκαρδιστική όπως και η αγαπημένη Πατρίτσια Κλάρκσον στο ρόλο της Μάνας-Ρέιβερ-Χίππισσας. Το μελό με τον πατέρα που πάσχει από Αλτσχάιμερ αποτυγχάνει αφού δεν προσθέτει ούτε καν άλλοθι στις πράξεις του κεντρικού ήρωα. Η αλλοιωμένη ήδη έννοια της φιλίας, εξακολουθεί να παραπαίει για να επιβεβαιώσει πως οι σχέσεις σε κάθε εποχή είναι ακροβασίες σε τεντωμένο μεταξένιο σκοινί με ακροβάτες ανειδίκευτους χομπίστες που –ίσως – ζουν και για τη στιγμή!
Αλέξανδρος Ρωμανός Λιζάρδος