ΕΝΤΟΣ, ΕΚΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΑ ΑΥΤΑ
ΕΙΡΗΝΗ Μ. ΜΟΥΝΤΡΑΚΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΙΓΟΚΕΡΩΣ/ΘΕΑΤΡΟ
Στο βιβλίο αυτό επιλέχθηκαν κείμενα που, ενώ γράφτηκαν από τη συγγραφέα μέσα σε ένα διάστημα περίπου δεκαπέντε ετών και με διαφορετικές αφορμές, η σύνθεσή τους διατρέχει όψεις της ιστορίας του θεάτρου και αποτυπώνει ανάγλυφα προσωπικές αναγνώσεις και θέσεις για τη δραματολογία και τους συγγραφείς αλλά και για το θέατρο γενικότερα. Ο τίτλος, Εντός, Εκτός και Επί τα αυτά, υποδεικνύει την επιμέρους κατανομή των κειμένων σε τρεις ενότητες. Στο πρώτο μέρος, το Εντός, περιλαμβάνονται κείμενα για δεκαπέντε έλληνες συγγραφείς που σημάδεψαν με τη γραφή και το έργο τους το θέατρο του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα και των δύο πρώτων δεκαετιών του 21ου αιώνα. Το Εκτός περιλαμβάνει δεκατέσσερις μελέτες για την παγκόσμια δραματουργία εκκινώντας από το ελισαβετιανό θέατρο και τον Σαίξπηρ για να φτάσει στον Ιρλανδό Κόνορ Μακφέρσον. Μια διαδρομή από τον 16ο αιώνα μέχρι και έργα της πρόσφατης εσοδείας του παγκοσμίου θεάτρου, με το κύριο βάρος στους συγγραφείς του 20ού αιώνα. Το τρίτο μέρος, Επί τα αυτά, περιέχει δεκατρείς μελέτες που καλύπτουν θέματα όπως η κριτική, το ελληνικό έργο, η λογοτεχνία στο θέατρο, το μουσικό θέατρο, το θέατρο δρόμου, το φαινόμενο της παρενδυσίας, ο ρόλος του δραματολόγου, η σημασία των επιχορηγήσεων.
ΔΡΟΜΟΙ ΖΩΗΣ
ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ 1989-2019
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΣΙΝΑΚΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: PETER BIEN
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
30 χρόνια περιπέτειας και δράσης του Γιώργου Στασινάκη στις πέντε ηπείρους για να κάνει γνωστές τις ποικίλες μορφές του τεράστιου έργου του μεγάλου Δάσκαλου, του Νίκου Καζαντζάκη να μοιραστεί το διαρκές ενδιαφέρον που του ασκεί, να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη του που αντιστέκεται στον χρόνο. Ήταν στιγμές που τον σημάδεψαν και που θα του μείνουν αξέχαστες… Από το 1989 έως το 2019 ο Γιώργος Στασινάκης, ως πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη, μίλησε σε δεκάδες εκδηλώσεις σε πόλεις, συνοικίες, χωριά, σχολεία, πανεπιστήμια, πολιτιστικά, φιλοσοφικά και εκπαιδευτικά κέντρα-ινστιτούτα, ναούς, συλλόγους, φυλακές, που έλαβαν χώρα σε 101 χώρες, ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες, ελεύθερες και μη ελεύθερες, όλες πλούσιες σε ιστορία και πολιτισμό. Το 2018, ακολουθώντας τις παροτρύνσεις των φίλων του, άρχισε να γράφει το παρόν βιβλίο ως μια ένδειξη σεβασμού στον μεγάλο Δάσκαλο και ως μια μαρτυρία των περιπλανήσεών του στις πέντε ηπείρους. Σε αυτό, αναπολεί με συγκίνηση τις συναντήσεις με μελετητές και ομιλητές, εξαιρετικούς διανοούμενους, νέους, Έλληνες της Διασποράς και φιλέλληνες, καλλιτέχνες, τις επισκέψεις σε μέρη σχεδόν έναν αιώνα μετά το πέρασμα του Καζαντζάκη από εκεί και σε πολλές χώρες που για πρώτη φορά άκουγαν για τον μεγάλο Κρητικό. Σπάνια ένας επιστήμονας, όπως ο Γιώργος Στασινάκης, αφιέρωσε ανιδιοτελώς ένα μεγάλο μέρος της ζωής του παγκοσμίως στην προώθηση του έργου του Νίκου Καζαντζάκη και γενικά του Ελληνικού Πολιτισμού.
Ο περίπλους του δεν τελειώνει εδώ. Το πάθος του για τον μεγάλο Κρητικό παραμένει αμείωτο, γιατί, όπως γράφει Max Tau, συγγραφέας και πιστός φίλος του Καζαντζάκη: «Οι μεγάλοι δεν πεθαίνουν ποτέ. Μας εγκαταλείπουν μονάχα. Ο Καζαντζάκης θα ζει πάντα ανάμεσά μας. Χρέος μας είναι να ξαναζωντανεύουμε με τις πράξεις μας την παρουσία του».
ΕΡΑΣΤΗΣ ΤΩΝ ΝΥΧΤΕΡΙΔΩΝ
ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΛΙΟΝΤΖΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Η αστυνομία ανακαλύπτει μία νεαρή γυναίκα νεκρή στο διαμέρισμά της. Η πόρτα είναι κλειδωμένη και το κλειδί βρίσκεται στην εσωτερική πλευρά της κλειδαριάς. Όλοι πιστεύουν πως πρόκειται για αυτοκτονία, ο ιατροδικαστής όμως διακρίνει ίχνη από δεσμά στα χέρια της, τα οποία αφαιρέθηκαν μετά θάνατον. Αποφαίνονται, τελικά, πως κάποιος τη στραγγάλισε, αλλά δεν μπορούν να εξηγήσουν με ποιον τρόπο ο δολοφόνος έφυγε από το διαμέρισμα. Την αλήθεια, όμως, τη γνωρίζει μόνο ένας! Ένας άνδρας γεμάτος από εμμονές και προκαταλήψεις που ακροβατεί μεταξύ λογικής και τρέλας. Επηρεασμένος από προσωπικά βιώματα, καταδιωκόμενος από τα φαντάσματα του παρελθόντος, δεν διστάζει να φτάσει στα άκρα προκειμένου να πετύχει τον σκοπό του. Ο Εραστής των Νυχτερίδων είναι ένα αστυνομικό θρίλερ με το οποίο ο συγγραφέας εκθέτει τα πιο σκοτεινά ένστικτα του ανθρώπου. Συνδυάζοντας το φυσικό με το μεταφυσικό δίνει στον αναγνώστη ένα καταιγιστικό μυθιστόρημα που θα χαραχτεί βαθιά στη μνήμη.
ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΧΑΘΕΙ
ΣΑΜΟΥΕΛ ΜΠΕΚΕΤ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΘΩΜΑΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΝ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣ
Το Αυτοί που έχουν χαθεί είναι ένα από τα πιο αινιγματικά και αριστοτεχνικά κείμενα του Σάμιουελ Μπέκετ. Ένας αποστασιοποιημένος αφηγητής παρουσιάζει έναν κόσμο σε αφαίρεση. Στο εσωτερικό ενός κυλίνδρου χωρίς ανοίγματα, άνθρωποι όλων των ηλικιών σε αναζήτηση του ιδανικού πλάσματος, της απόλυτης ιδέας. Ο Μπέκετ αποπειράται να προσεγγίσει βεβαιότητες μέσα από τους νόμους της μυθοπλασίας και πέρα από το μυστήριο της πραγματικότητας. Ωστόσο, αυτός ο κατασκευασμένος κόσμος του Μπέκετ καταλήγει να είναι κάθε άλλο παρά λογικός και συνεκτικός: η παρωδία της λογικής, η ειρωνεία, τα κατάλοιπα ενός επείγοντος ρομαντισμού· μια μικρογραφία της ανθρώπινης ιστορίας, μια θεωρία για την ιστορία και το πεπρωμένο της ανθρωπότητας· ένα κείμενο ανάμεσα στην πρόζα και το θέατρο, μια σπάνια απόπειρα, τελικά, να συμφιλιωθεί με τα μέσα της μυθοπλασίας η πραγματικότητα με τη λογική ενός επινοημένου κόσμου και μιας φανταστικής αρχιτεκτονικής.
ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ ΜΕ ΛΟΥΡΑΚΙ
ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
«Μόλις άνοιγα τα μάτια, τα έβλεπα στο μισοσκόταδο. Μαύρα ή σοκολατιά, κι αν ήταν άνοιξη, άσπρα. Τα παπούτσια με το λουράκι και το μικρό δερμάτινο κουμπί. «Σ’ αρέσουν;» Σηκωνόμουν. Τα φορούσα. Μια γυροβολιά σαν βαλσάκι, κι ένα φιλί στο μάγουλο του πατέρα που μέσα στις δεκαπέντε ώρες που έλειπε είχε αρχίσει ν’ αγκαθώνει…» Είκοσι μία μικρές ιστορίες ενηλικίωσης για μεγάλες εικόνες και μνήμες με τα μάτια ενός κοριτσιού από τα τέσσερα μέχρι τα δεκατέσσερά του χρόνια, μέσα στην περίοδο της δικτατορίας και λίγο της μεταπολίτευσης. Οι αληθινές αυτές ιστορίες συνθέτουν ένα σπονδυλωτό αφήγημα όπου μας οδηγούν τα βήματα του κοριτσιού που φοράει τις πιο πολλές φορές τα απλά δερμάτινα παπούτσια του, αυτά με το λουράκι. Ιστορίες όπου το κορίτσι αρχίζει ν’ ανακαλύπτει τον περίπλοκο κόσμο των μεγάλων, να εκφράζει τα αισθήματά του, να διακρίνει τη δύναμη και την ομορφιά της ζωής, να φυλάει σαν θησαυρούς όλες αυτές τις εικόνες και με τα ίδια εκείνα παπούτσια να συνεχίζει το δρόμο του.
ΕΓΩ ΜΕΓΑΛΩΝΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΜΗΤΣΙΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ
«Πριν από τα κινητά τηλέφωνα και τα androids υπήρχαν οι επιστολές, που έκαναν ημέρες ή και εβδομάδες να φθάσουν στον παραλήπτη… Πριν από την άνεση του αυτοκινήτου και την ταχύτητα του αεροπλάνου υπήρχαν το μουλάρι και το άλογο και πορείες ημερών σε σκληρές καιρικές συνθήκες… Πριν από τις φιλίες των social media υπήρχαν η γειτονιά, το παιχνίδι στις αυλές και στις αλάνες, οι κουβέντες με τα μάτια να κοιτούν στα μάτια και όχι στην οθόνη… Πριν από τους γάμους με drones και πυροτεχνήματα υπήρχε το αυθόρμητο γλέντι συγγενών και φίλων σε σπίτια και πλατείες χωριών, με το κλαρίνο να σέρνει τον χορό… Πριν από τη βιαστική και επιπόλαιη «αγάπη» της μιας εβδομάδας ή του ενός μήνα υπήρχε η ΑΓΑΠΗ, με τους στίχους του Ελύτη να γίνονται ερωτόλογα και τη φράση «θα σ’ αγαπώ ΠΑΝΤΑ» να κυριολεκτεί… Πριν από τα ογκώδη ρομαντικά μυθιστορήματα με τη δαιδαλώδη πλοκή και τις λογοτεχνικές φιοριτούρες υπήρχε η απλή καθημερινή γλώσσα, με την κάθε λέξη να βαραίνει σαν μολύβι με το καθαρό νόημά της… Γι’ αυτό μ’ αρέσει η μυθιστορία του Θοδωρή! Γιατί ερεθίζει την οσφρητική μνήμη φέρνοντας μυρωδιές παιδικού σύμπαντος… όταν η μαγεία δεν ήταν μαγγανεία και η μεταφυσική δεν ήταν κλάδος της φιλοσοφίας, αλλά ο μοναδικός τρόπος ερμηνείας του κόσμου. Και αυτό μου λείπει στις μέρες μας». Βησσαρίων Μπουσιόπουλος.
ΔΕΚΑΕΠΤΑ ΚΛΩΣΤΕΣ
ΠΑΝΟΣ ΔΗΜΑΚΗΣ
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Μια πραγματική ιστορία που συντάραξε τα Κύθηρα το 1909. Μια συναρπαστική κατάδυση στον ψυχισμό ενός ανθρώπου που είχε όσα ήθελε στη ζωή του, που βασιζόταν στην αποδοχή των γύρω του και τους το ανταπέδιδε απλόχερα. Όμως η ξαφνική απόρριψη, η συνεχιζόμενη αδικία εναντίον του και ένας ολόκληρος κόσμος που καταρρέει γύρω του τον στρέφουν ενάντια σε όλους και τον οδηγούν στο πιο ειδεχθές έγκλημα που έγινε ποτέ στην Ελλάδα. Ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα, για τη μοίρα και τα παιχνίδια που παίζει εναντίον μας, για τα αόρατα νήματα που ορίζουν τη ζωή μας αλλά και τη δύναμη που πρέπει να βρούμε για να την ορίσουμε εμείς οι ίδιοι. Για την ηθική μιας κοινωνίας που μπορεί να καταστρέψει ανθρώπινες ζωές στον βωμό της κανονικότητας της αγέλης, που βασίζεται στο κουτσομπολιό, την κριτική και την κακόβουλη τάση των ανθρώπων να αναζητούν εξιλαστήρια θύματα. Παράλληλα, γι’ αυτή την ηθική που διαμορφώνει ο καθένας προσωπικά, όπως και ήρωας του βιβλίου, ο Καστελάνης, που τον οδηγεί στα ολέθρια αποτελέσματααπέναντι σε μια κοινωνία που τον αντιμάχεται.
ΩΚΕΑΝΙΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
ΛΙΛΛΥ ΙΟΥΝΙΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΛΚΥΣΤΗΣ
Η έννοια του «Ωκεάνιου συναισθήματος» υπήρξε πηγή μελετών από ερευνητές της φιλοσοφίας, της ψυχανάλυσης και της ανθρωπολογίας. Ο Γάλλος συγγραφέας Romain Rolland ήταν ο πρώτος που αποκάλεσε «ωκεάνιο συναίσθημα» το συναίσθημα απεραντοσύνης και πληρότητας που αισθάνεται κάποιος όταν συντονιστεί, εναρμονιστεί και ταυτιστεί με τον εξωτερικό κόσμο. Το συναίσθημα αυτό παρομοιάζεται συχνά με ένα κύμα που μας γεμίζει με ευφορία. Πρόκειται για μία αίσθηση γαλήνης, ηρεμίας, αγαλλίασης. Ο χρόνος και ο χώρος υποχωρούν και τα όρια μεταξύ της περατότητας της ανθρώπινης ύπαρξης και της απεραντοσύνης του σύμπαντος γίνονται δυσδιάκριτα. Ίσως κανείς το βιώνει όταν ερωτευτεί έναν άνθρωπο ή μια ιδέα, ίσως λίγο πριν γεννηθεί ή λίγο πριν πεθάνει ή όταν βρει την θέση του στον κόσμο, όταν βλέπει ομορφιά, όταν συμφιλιωθεί με τη φύση μέσα και έξω του. Για εμένα είναι ό,τι πιο κοντινό στην ευτυχία.
ΤΑΞΗ ΤΟΥ 82
ΤΟΝΙΑ ΚΥΡΙΦΙΔΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Μία παρέα δέκα γυναικών, συμμαθήτριες από το Λύκειο, αποφασίζουν να περάσουν την ετήσια συνάντηση της τάξης τους, πηγαίνοντας εκδρομή στο εξοχικό σπίτι της μίας από αυτές. Σε αυτή την ξεχωριστή συνάντηση, η καθεμία τους θα ξετυλίξει το κουβάρι της ζωής της, ξεκινώντας από την εποχή της αποφοίτησης έως την τωρινή τους επανένωση, μετρώντας τριάντα πέντε χρόνια εμπειριών. Θα συστηθούν και πάλι μεταξύ τους. Θα μιλήσουν για λάθη… για πάθη… Θα ζητήσουν συγνώμη. Θα αναζητήσουν λύσεις. Θα ακούσουν συμβουλές. Θα επαναπροσδιορίσουν τη στάση τους σε σχέση με ορισμένα άτομα που τις πλήγωσαν βαθιά. Και στο τέλος, κάνοντας την αυτοκριτική τους, θα έρθουν αντιμέτωπες με τους δαίμονές τους. Κάποιες, θα καταφέρουν να τους πολεμήσουν και κάποιες άλλες, απλώς θα συμβιβαστούν. Μέσα στις δύο μέρες που έχουν στη διάθεσή τους, εκτός από αναπολήσεις, θα βρουν χρόνο για να διασκεδάσουν, να γελάσουν, να κλάψουν… Να θυμώσουν και να μαλώσουν, μα στο τέλος να μονοιάσουν. Θα μπορέσουν να ξεφύγουν από την καθημερινότητά τους. Θα νιώσουν και πάλι έφηβες. Το σίγουρο πάντως είναι πως μετά από αυτή την εκδρομή, κάποιες από αυτές δεν θα είναι ίδιες ξανά…
ΦΕΝΙΤΣΚΑ
ΛΟΥ ΑΝΤΡΕΑΣ-ΣΑΛΟΜΕ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
Η νουβέλα Φένιτσκα (1898), που μεταφράζεται για πρώτη φορά στα ελληνικά, ανήκει στα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα έργα της Λου Αντρέας-Σαλομέ. Με φόντο το Παρίσι και την Αγία Πετρούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν οι γυναίκες άρχισαν να γίνονται δεκτές για σπουδές στα πανεπιστήμια, η νουβέλα αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής Ρωσίδας που πηγαίνει στην Ευρώπη για σπουδές διεκδικώντας μια αυτόνομη ύπαρξη με όπλο τη γνώση. Η νουβέλα αποτελεί μια από τις πρώτες θεματοποιήσεις της γυναίκας ως φοιτήτριας στη λογοτεχνία και συνάμα ένα ντοκουμέντο για τη θεωρητική συζήτηση που διεξαγόταν την εποχή εκείνη αναφορικά με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία στο πλαίσιο του πρώτου φεμινιστικού κινήματος.
Η Λου Αντρέας-Σαλομέ (1861-1937) με πολύπλευρο έργο πάνω στη φιλοσοφία, τη λογοτεχνία και την ψυχανάλυση, συνοδοιπόρος των Νίτσε, Ρίλκε και Φρόιντ, υπήρξε αναμφίβολα μια από τις πιο ξεχωριστές και πρωτοπόρες γυναίκες διανοήτριες του πρώιμου μο0ντερνισμού γύρω στα 1900.
Ο ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΣΤΡΙΝΤΜΠΕΡΓΚ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ: ΑΝΝΑ ΤΑΜΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ ΣΕΧΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Η Κάπα Εκδοτική με ιδιαίτερη χαρά παρουσιάζει στο θεατρόφιλο και το αναγνωστικό κοινό έναν συλλογικό τόμο αφιερωμένο στον κορυφαίο θεατρικό συγγραφέα Αύγουστο Στρίντμπεργκ. Στο βιβλίο «Ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ και το σύγχρονο θέατρο»περιλαμβάνονται ποικίλες επιστημονικές προσεγγίσεις διακεκριμένων εκπροσώπων του ακαδημαϊκού χώρου από την Ελλάδα και τη Σουηδία, αλλά και μαρτυρίες σημαντικών καλλιτεχνών που αναμετρήθηκαν με τα εμβληματικά θεατρικά έργα του Σκανδιναβού συγγραφέα. Μέσα από την οπτική της ιστορίας του θεάτρου αλλά και της σύγχρονης σκηνικής πρακτικής, στην έκδοση αποκαλύπτονται πτυχές του στοχασμού του Στρίντμπεργκ, όψεις της καθοριστικής για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού θεάτρου δραματουργίας του, αλλά και πολύτιμες μαρτυρίες για το «Ιντίμα Τεάτερν», το πρωτοποριακό θέατρο που ο ίδιος είχε δημιουργήσει τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα.
ΤΟ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
ΖΑΚ ΡΑΝΣΙΕΡ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΕΠΙΜΕΤΡΟ: ΘΩΜΑΣ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΤΕΡΕΩΜΑ
Τα πέντε κείμενα του συγγραφέα που συγκεντρώνονται σε αυτήν την έκδοση θέτουν ερωτήματα για τη φύση της εικόνας και την εργασία της τέχνης. Στο πρώτο κείμενο-διάλεξη που τιτλοφορείται Το πεπρωμένο των εικόνων, που δίνει και τον τίτλο στο βιβλίο, εξετάζεται πώς μια ορισμένη ιδέα του πεπρωμένου και μια ορισμένη ιδέα της εικόνας συνδέονται σε αυτούς τους αποκαλυπτικούς λόγους που φέρουν το κλίμα της σημερινής εποχής. Στο δεύτερο κείμενο Η φράση, η εικόνα, η Ιστορία, οι «Ιστορίες του Κινηματογράφου» του Γκοντάρ λειτουργούν ως βάση διερώτησης για τη σχέση ανάμεσα στη δύναμη των λέξεων και αυτή του ορατού. Με το τρίτο, που τιτλοφορείται Η ζωγραφική στο κείμενο, ο Ρανσιέρ επιχειρεί μια μετατόπιση της συζήτησης, εξετάζοντας την ιστορία και την παραγωγή του σύγχρονου αισθητικού λόγου. Στο τέταρτο, με τίτλο Η επιφάνεια του ντιζάιν, οι γραφιστικές τέχνες, η ποίηση, ο χορός και ο βιομηχανικός σχεδιασμός προσεγγίζονται μέσα από ένα παράδοξο ερώτημα: «Τι ομοιότητα υπάρχει ανάμεσα στον Γάλλο ποιητή Στεφάν Μαλαρμέ και στον Γερμανό αρχιτέκτονα, μηχανικό και σχεδιαστή Πίτερ Μπέρενς που καταπιάνεται με τον σχεδιασμό προϊόντων, διαφημίσεων, ακόμα και κτιρίων για την εταιρεία ηλεκτροδότησης AEG;» Τέλος, στο Εάν υπάρχει το μη αναπαραστάσιμο, το βασικό ερώτημα τίθεται ήδη από την αρχή, δηλαδή υπό ποιες συνθήκες μπορούμε να δηλώσουμε μη αναπαραστάσιμα συγκεκριμένα γεγονότα;
ΙΣΚΙΟΙ ΣΤΟ ΦΩΣ
ΑΡΤΕΜΙΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Ο φόβος της σκιάς του την είχε γραπώσει στα νύχια του. Η λογική της, στην αρχή, αντιστεκόταν σθεναρά. Όμως η αντίδραση έγινε θυμός, ο θυμός ενοχή και η ενοχή απόγνωση που θόλωσε το βλέμμα. Η απελπισία είχε τυλίξει γύρω της ένα μαύρο σεντόνι και στραγγάλιζε κάθε κύτταρο του μυαλού της. Μα, μέσα της, η ψυχή σάλπιζε ελευθερία. Μια απόλυτη στιγμή παράνοιας την έφερε αντιμέτωπη με την ψυχρή ανάσα του θανάτου. Το επεδίωξε. Τότε, όμως, η ζωή όρισε τους δείχτες του ρολογιού της να κινηθούν αντίστροφα. Μηδένισε το κοντέρ της. Και πήρε να μετρά από την αρχή. Με καινούργια νήματα στον αργαλειό της, με νέα υφάδια και στημόνια ξεκίνησε να υφαίνει όνειρα, να υφαίνει χαρά, έρωτα, δημιουργία… Ξεκίνησε να τη ντύνει, επιτέλους, με χρώματα… Οι ίσκιοι που την κυνηγούν, όμως, θ’ αφήσουν την ψυχή της να λιαστεί στο φως; Ή μήπως θα γίνουν χειρότεροι κι από εφιάλτες;
ΠΡΟΔΟΣΙΑ
ΧΑΡΟΛΝΤ ΠΙΝΤΕΡ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΜΑΝΩΛΗΣ ΔΟΥΝΙΑΣ
ΕΠΙΜΕΤΡΟ: ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΕΙΛΑΚΗΣ
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Η «Προδοσία» αφηγείται την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, την ιστορία τριών ανθρώπων που προδίδουν τους συντρόφους τους, τον γάμο τους, τη φιλία τους, τον ίδιο τους τον εαυτό. Ο βραβευμένος με το Νόμπελ Λογοτεχνίας και με το Βραβείο Φραντς Κάφκα δραματουργός Χάρολντ Πίντερ παρουσιάζει την πολυετή διαδρομή μιας παράνομης ερωτικής σχέσης μέσα από μια ξεχωριστή δραματουργική σύλληψη, η οποία, στηριγμένη στην ανεστραμμένη χρονολογική παράθεση των γεγονότων, προσφέρει μια ιδιοφυή ανατροπή. Σε εννέα σύντομες σκηνές, πότε μέσα από τις εξομολογήσεις, πότε μέσα από τις σιωπές, οι τρεις πρωταγωνιστές ισορροπούν ανάμεσα στην αναζήτηση της αλήθειας και στην «ασφάλεια» που προσφέρουν οι αυταπάτες, αφήνοντας να αναδυθεί το ερώτημα: Υπάρχει πράγματι «προδοσία», όταν όλοι έχουν προδώσει και όταν έχουν όλοι προδοθεί;
ΡΑΦΕΙΟ ΙΔΕΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΩΜΗ
Το βιβλίο αυτό πιστεύει ακράδαντα πως δεν είναι ένα συνηθισμένο βιβλίο δημιουργικής γραφής. Υποστηρίζει πως είναι το Ραφείο Ιδεών της γειτονιάς σου που πριν περάσεις το κατώφλι του, αφήνεις στο χαλάκι όλα όσα κουβαλάς μαζί σου, ώστε να βγεις καινούργιος. Να μπεις άδειος και να βγεις γεμάτος. Και με μια εργαλειοθήκη συγγραφική στο χέρι. Πιστεύει πως η συγγραφή είναι μια σειρά λογικών βημάτων που ο καθένας μπορεί να μάθει κι έτσι επιχειρεί να επέμβει μέσα σου για να σε μυήσει στον συγγραφικό τρόπο σκέψη. Γνωρίζει καλά πως στο μεγαλύτερο μέρος τους, αυτό που επιζητούν οι αναγνώστες από ένα βιβλίο, είναι να έχουν μια εμπειρία. Μια εμπειρία απρόβλεπτη και συναισθηματικά δυνατή. Μαζί του λοιπόν θα εξερευνήσεις όλα τα εφέ -γλωσσικά ή μη- που στοχεύουν στην πρόκληση συγκίνησης (*ατμόσφαιρα, περιγραφές, γλωσσικά τρικ, οποιαδήποτε πηγή μπορεί να αναβλύσει συναίσθημα. Το «Ραφείο Ιδεών» σκοπεύει ύπουλα να σε μυήσει στον συγγραφικό τρόπο σκέψης κι έτσι παραλληλίζει τη συγγραφή με την εργασία οποιουδήποτε άλλου δημιουργού που χρησιμοποιεί εργαλεία για να χτίσει κάτι. Πολύ συχνά επίσης καταφεύγει (πονηρά) σε παραδείγματα από την Ψυχολογία, το Θέατρο, τη ζωή, προκειμένου να συμφιλιωθεί ο αναγνώστης με τη δημιουργική γραφή. Εάν το τοποθετούσαμε πάνω σε μια ζυγαριά, θα ήταν βαρύ γιατί περιέχει μέσα του πολλά συστατικά: παραδείγματα μαθητών, πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά ασκήσεις, πολύτιμα τσιμπολογήματα σε παραπομπές, πηγές και μυστικά tips. Θα ήταν όμως ευτυχώς ελαφρύ ως αλεξίπτωτο, για ατελείωτες, ακραιφνείς, πτήσεις φαντασίας…
ΜΗΝ ΚΛΑΙΣ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΛΑΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
Η αδιέξοδη ερωτική ιστορία μιας κοπέλας του καμπαρέ κι ενός νέγρου ναυτικού μπλεγμένου με τον υπόκοσμο, και η απόπειρά τους να αποδράσουν από τον κόσμο στον οποίο ανήκουν.
«Η νουβέλα Μην κλαις, αγαπημένη (1958), αν και δεν είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο που έγραψε o Νίκος Μπακόλας, καθώς είχαν προηγηθεί ήδη από το 1952 μερικά άλλα σχέδια διηγημάτων ή και μυθιστορημάτων, είναι το πρώτο που εκδόθηκε. Από μια ορισμένη πλευρά αυτό το πρώτο βιβλίο του έχει ορισμένες ιδιομορφίες που δεν επαναλήφθηκαν στα μεταγενέστερά του. Μεταφορικά μιλώντας, η νουβέλα αυτή μοιάζει με σχετικά απομονωμένη νησίδα, που περιβάλλεται από τις άλλες γνωστές και σε μεγάλο βαθμό καθιερωμένες στα νεώτερα γράμματά μας πεζογραφικές εκδόσεις του. Τα κύρια σημεία της διαφοροποίησής της βρίσκονται στο ιδιάζον θέμα της όσο και στην τυπολογία των προσώπων της» (Αλέξης Ζήρας, απόσπασμα από την Εισαγωγή).
ΠΡΩΤΑ Ο ΛΥΚΟΣ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΥΦΤΑΚΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Πάνω στο ξέσπασμα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, στο Λονδίνο, η νεαρή ηθοποιός Γκρέης Ράσσελ γνωρίζει τον Στεφάν, ένα μυστηριώδη Ρώσο με ύποπτο παρελθόν που προσπαθεί να την προειδοποιήσει για έναν σοβαρό κίνδυνο που διατρέχει. Μέσα σε μια ατμόσφαιρα γεμάτη από τον τρόμο των βομβαρδισμών, την απειλή των κατασκόπων και την αγωνία της επόμενης μέρας, η Γκρέης αναρωτιέται για τα κίνητρα του Στεφάν και διστάζει να τον εμπιστευτεί, μέχρι την ημέρα που απειλείται η ζωή της από έναν άνθρωπο-φάντασμα που την κατασκοπεύει τις νύχτες. Μια διαφορετική ιστορία όμως εκτυλίσσεται στο παρελθόν, το 1825, στη Φλωρεντία, όπου ένας νεαρός και πετυχημένος ταχυδακτυλουργός, ο Αλεσσάντρο Λεόνι, πρόκειται να πέσει θύμα μιας οικτρής απάτης. Ένας λύκος ενώνει και τους δυο τους, που τελικά συνδέονται με έναν άρρηκτο δεσμό πέρα από κάθε λογική και φαντασία. Μια ιστορία γεμάτη σκευωρίες, δόλο και ανατροπές, που μιλά για τις πιο ακραίες και συγκλονιστικές διαστάσεις που μπορεί να πάρει η αγάπη, ξεπερνώντας ακόμα και τα πιο ανυπέρβλητα φράγματα.
ΜΙΚΡΕΣ ΣΟΦΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΤΑΞΕΙΣ
ΣΟΦΙΑ ΧΟΥΛΙΑΡΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
Όταν μαθαίνεις τα χαρτιά σου να πετούν…
«Σχεδόν τυχαία πρώτες ήρθαν οι εικόνες. Σαν εκείνα τ’ ανάλαφρα σχέδια στη Σχολή Καλών Τεχνών που βγαίνουν μ’ όλη τη σοφία της μονοκοντυλιάς. Κάπως έτσι ήρθαν κι οι λέξεις. Σχηματίζοντας μικρές σοφίες που σου υπενθυμίζουν πως μεγάλωσες. […] Κούρνιασαν σ’ αυτό εδώ το βιβλίο και περιμένουν να το ανοίξεις για να υπάρξουν ξανά».
Η εικαστικός Σοφία Χουλιαρά «εκπαίδευσε τα χαρτιά της», όπως λέει η ίδια με χιούμορ, «σε χαμηλές πτήσεις και στην υψηλή τέχνη του κολάζ», και τα προσγείωσε σ’ αυτό το βιβλίο. Εικόνες που δεν ξεδιαλύνονται απ’ τα λόγια, αποσπασματικές μικρές σοφίες σε διαρκή αναζήτηση του μεγάλου στοχασμού. Ενδιάμεσα, η δημιουργός μάς «ανοίγει τα χαρτιά της» για μια ανάσα, ζουμάροντας στο πριν. Κι έπειτα, ως το τέλος, ξανά στον μοναδικό της κόσμο, όπως μοναδική κι η ερμηνεία που θα διαλέξει κάθε αναγνώστης και αναγνώστρια.
‘Εν ἀρχή ἦν τὸ τέλος
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
Δελίνα Βασιλειάδη, Δημήτρη Γκιούλος, Δημήτρης Δημητριάδης, Βαρβάρα Δουμανίδου, Κωνσταντίνος Λεϊμονής, Γιάννης Μίχας Νεονάκης/Dave, Γιώργος Ρούσκας, Αντώνης Σκιαθάς, Νούλη Τσαγκαράκη, Μαρία Χρονιάρη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΝΕΜΟΕΣΣΑ
Ένα πολυφωνικό έργο μονολόγων και θεατρικών κειμένων, εξομολογητικής διάθεσης. Λέξεις σε έξαψη, έντονοι συμβολισμοί, γλωσσοπλαστία μερικά από τα χαρακτηριστικά τους. Σε όλα τα κείμενα διατηρήθηκε η ταυτότητα του εκφραστικού λόγου μέσα στα πλαίσια των γραμματικών κανόνων.
Δέκα φωνές, δέκα άνθρωποι σε διαφορετικό τόπο και χρόνο διεισδύουν στο βάθος της ύπαρξης και γράφουν κείμενα, δημιουργώντας συναισθηματική ατμόσφαιρα με κοινό πυρήνα το τέλος του κόσμου.
Η ζωή αρχίζει με σκοτάδι και τελειώνει με φως.
Όλα όσα ζήσαμε είναι ένας κύκλος από ύδωρ και αίμα. Ένα ατέρμονο πήγαινε-έλα, σαν την αέναη επιστροφή της θάλασσας. Μέσα σε αυτό εμπεριέχεται ο θρίαμβος της ύπαρξης αλλά και η συντριβή της. Κατά τον Σοπενχάουερ αυτόν τον κόσμο πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε ως έναν τόπο εξαθλίωσης και ένα είδος αποικίας καταδικασμένων. Αν οι άνθρωποι οδηγούμενοι στο πέρας της ζωής έστρεφαν το βλέμμα τους πίσω, θα διέκριναν τον συνεχή αγώνα αναμονής στο πρόσταγμα του θανάτου. Η επίγνωση της θνητότητας είναι η πηγή του στοχασμού και η μόνη οδός προς την αυτογνωσία.
ΜΕΛΙΝΑ ΣΤΟΠ-ΚΑΡΕ. ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΗΤΑ
ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΘΑΝΑΣΗΣ Θ. ΝΙΑΡΧΟΣ
ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ
Εκατό χρόνια από τη γέννηση της Μελίνας Μερκούρη, o Μάνος Καρατζογιάννης καταθέτει τον πρωτότυπο θεατρικό μονόλογο «Μελίνα στοπ-καρέ. Αναζητώντας τη σύγχρονη ελληνικότητα». Μέσα από δεκατρείς εικόνες και ισάριθμες αφηγήσεις παρελαύνουν η μικρή Μελίνα-Αμαλία, η έφηβη, η γυναίκα, η αγωνίστρια, η Μπλανς, η Στέλλα, η Ίλλυα, η Φαίδρα, η Μήδεια, η Κλυταιμνήστρα, η Υπουργός Πολιτισμού, η στωική Μελίνα του Μεμόριαλ, όλες οι όψεις «της τελευταίας Ελληνίδας θεάς». Η σύνθεση του θεατρικού αυτού homage, σε μια καίρια χρονική συγκυρία και με μια προσέγγιση άκρως συγκινητική, αναδεικνύει, επιπλέον, ορισμένα περιστατικά λιγότερο γνωστά, αλλά καθοριστικής σημασίας για την καλλιτεχνική ατμόσφαιρα της εποχής. Ο μονόλογος του Μάνου Καρατζογιάννη πετυχαίνει, από τη μία, να σεβαστεί και να αποτυπώσει με ακρίβεια τα σημαντικά ιστορικά γεγονότα και, από την άλλη, να καταστήσει τον μύθο που περιβάλλει τη λαμπερή πρωταγωνίστρια ακόμα ισχυρότερο και γοητευτικό.
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
Γ. Αζαριάδης, Έ. Αθανασίου, Δ. Βαρβαρήγος, Α. Βρόσγος, Β. Γιαννίσης, Π. Γιαννουλέας, A. Γκόλτσος, Β. Δανέλλης, Φ. Δρακονταειδής, Ε. Ιντζέμπελης, Κ.Καριζώνη, Φ. Λάδης, Σ. Μίλεσης Τ. Μιχαηλίδης, Κ. Μουζουράκης, Κ. Μπούρας, Σ. Ντιούδης, Γ. Πανούσης, Α. Σπυράκης, Χ. Σπυροπούλου, Κ. Στοφόρος, Μ. Φιλιππίδη, Φ. Φιλίππου, Ά. Χαριάτης, Έ. Χουσνή, Δ. Χριστακόπουλος
ΕΚΔΟΣΕΙΣ 24 ΓΡΑΜΜΑΤΑ
Η παρούσα ανθολογία περιέχει αστυνομικές ιστορίες που έχουν γράψει συγγραφείς που ανήκουν στην αστυνομική λογοτεχνία αλλά και άλλοι πεζογράφοι που κλήθηκαν να γράψουν ιστορίες. Το μυστήριο, η καταδίωξη, το έγκλημα, ο έρωτας, η αναπόληση είναι μερικά από τα θέματα τα οποία διαπραγματεύτηκαν οι συγγραφείς αυτού του τόμου. Αν σκεφτούμε πώς η λογοτεχνία έχει σκοπό να τέρψει το αναγνωστικό κοινό, να το γοητεύσει και να το κερδίσει, τα διηγήματα αυτά θα σας δώσουν μια διαφορετική ματιά του κόσμου γεμάτη ανατροπές και εκπλήξεις. Κάθε διήγημα αποτελεί μια ψηφίδα στο μωσαϊκό αυτής της έκδοσης. Στόχος μας είναι να τα διαβάσετε, να τα αγκαλιάσετε, και να ταξιδέψετε μαζί τους στο χώρο της αστυνομικής -και όχι μόνο- λογοτεχνίας. (Απόσπασμα από τον πρόλογο του Ελπιδοφόρου Ιντζέμπελη)
ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΤΡΕΛΑΣ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΖΑΡΟΚΩΣΤΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
«Αυτό το βιβλίο γράφτηκε σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής μου. Βαριά αρρώστια με έριξε στο κρεβάτι για έναν χρόνο. Ο ορίζοντας στένεψε αποπνικτικά. Στράφηκα λοιπόν προς τα πίσω όπου τα γεγονότα ουκ απογίνονται. Πίσω, πιο πίσω, παρά πίσω έφτασα στα ξέγνοιαστα φωτεινά καλοκαίρια των παιδικών μου χρόνων. Προχώρησα στην εφηβεία, ως την ενηλικίωσή μου. Το βιβλίο αυτό ήταν για ένα μεγάλο διάστημα το παράθυρό μου στον κόσμο». (Κατερίνα Ζαρόκωστα)
Ο ΛΑΤΙΝΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΕΔΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Ο Λατίνος έπρεπε άμεσα να λάβει ανατρεπτικές αποφάσεις. Η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων και εσχάτως ο ερχομός της πανδημίας, είχαν φέρει την επαγγελματική του κατάσταση σε οριακό σημείο. Τα επιχειρήματα του Μάξιμου τον έπεισαν, ο Φώτης τον διαβεβαίωσε πως θα τον βοηθήσει και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα… Οι έξυπνοι και τολμηροί κατά κανόνα τα καταφέρνουν, αρκεί να είναι έτοιμοι να διακρίνουν την ευκαιρία!
Και για τους μικρούς μας φίλους…
ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ, Η ΑΠΑΓΩΓΗ ΤΗΣ Δ
ΕΛΕΝΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Αλήθεια, το ήξερες πως τα σακουλάκια από τα πατατάκια δεν ανακυκλώνονται; Και πως κάθε εβδομάδα, τρώμε πλαστικό ισοδύναμο με το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας; Οι θάλασσες το 2050 θα έχουν περισσότερο πλαστικό από ψάρια. Το πλαστικό μιας χρήσης είναι εχθρός του πλανήτη και της υγείας μας! Αδύνατη η σωτηρία του κόσμου; Όχι για τους πράκτορες της Ελένης Ανδρεάδη!
Στο πέμπτο βιβλίο της βραβευμένης, bestseller σειράς Πράκτορες του Πλανήτη «Η Απαγωγή της Δ», που έχει κινητοποιήσει χιλιάδες παιδιά και κυκλοφορεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο, η επίλεκτη πρακτορική ομάδα μαζί με το παιδί-αναγνώστη αναλαμβάνουν διπλή αποστολή: Να σώσουν την Διοικητή Δ από τον πανούργο Ιβάν φον Βαμπάουερ και να εμποδίσουν ένα γιγάντιο διαστημικό τέρας να κάνει όλον τον πλανήτη πλαστικό, μέσα σε 24 ώρες. Ο αδίστακτος Ιβάν φον Βαμπάουερ έχει απαγάγει τη Διοικητή Δ της Περιβαλλοντοπόλ, ενώ σε 24 ώρες ένα γιγαντιαίο διαστημικό τέρας θα πνίξει τον κόσμο. Όλος ο πλανήτης θα γίνει πλαστικός! Η επίλεκτη ομάδα των πρακτόρων αυτή την φορά περιλαμβάνει όλους τους ήρωες των τελευταίων βιβλίων, και φυσικά των αναγνώστη. Μόνο με την δική του πολύτιμη βοήθεια υπάρχει ελπίδα να τα καταφέρουν. Θα μπορέσουν άραγε όλοι μαζί να σώσουν τη Διοικητή Δ και να σταματήσουν το τέρας πριν να είναι πολύ αργά;
ΧΡΑΤΣ
ΕΥΗ ΓΕΡΟΚΩΣΤΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
Παπούτσια κάθε είδους παρελαύνουν στους δρόμους, στις βιτρίνες, στο τσαγκαράδικο. Μα πρωταγωνιστής παραμένει το αγόρι με τα “χρατς”, που παλεύει να δέσει τα κορδόνια του και να λύσει τους κόμπους της καρδιάς του…
Μέχρι να μάθουμε τι σημαίνει ανησυχία, χαρά, λύπη, αμηχανία, αγάπη, φόβος, νοσταλγία, θυμός κι άλλα πολλά, είναι φορές που νιώθουμε κόμπο στο στομάχι κι άλλες πάλι την καρδιά μας δεμένη φιόγκο.
Τότε τίποτα δεν είναι -ή δεν φαίνεται- εύκολο.
Τότε δεν βρίσκουμε τρόπο να ησυχάσουμε.
Τότε κοιτάζουμε διαρκώς κάτω.
Τότε ξεχνάμε να δούμε τα σύννεφα, τα πουλιά, τον ήλιο και τα κεραμίδια των παλιών σπιτιών. Και ο καιρός περνάει.
Ώσπου, μια μέρα, χωρίς να το καταλάβουμε, η ανησυχία, η χαρά, η λύπη, η αμηχανία, η αγάπη, ο φόβος, η νοσταλγία, ο θυμός κι άλλα πολλά, παίρνουν χρώμα, μορφή και ήχο.
Τότε όλα γίνονται εύκολα.
Τότε όλοι οι άνεμοι κοπάζουν.
Τότε σηκώνουμε τα μάτια μας στον ουρανό.
Τότε βλέπουμε όλα τα σύννεφα, τα πουλιά, τον ήλιο και τα κεραμίδια των παλιών σπιτιών.
Κι ένα αόρατο χέρι λύνει τους κόμπους και τους φιόγκους που έχουν φωλιάσει μέσα μας.
ΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ ΣΤΟ ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΧΑΛΗ ΣΙΔΕΡΗ
Τι συμβαίνει άραγε όταν ένα χριστουγεννιάτικο στολίδι σπάει; Όταν ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο καταστρέφεται… ξεχνιέται; Χάνεται μέσα στο πέρασμα του χρόνου; Τρεις φίλοι αφήνουν την περιέργεια να τους ταξιδέψει στους μεγαλύτερους χριστουγεννιάτικους μπελάδες που θα μπορούσαν να φανταστούν. Ας μην ξεχνάμε πως οι μύθοι δεν απέχουν και πολύ από την πραγματικότητα, απλώς ζωντανεύουν μόνο σε όποιον επιτρέπει στον εαυτό του να τους πιστέψει. Μια φρέσκια χριστουγεννιάτικη ιστορία μυστηρίου για μικρούς και μεγάλους.
ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΙΑΣ ΜΑΓΙΣΣΑΣ
ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΑΜΠΕΤΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Η Ερμιόνη είναι μάγισσα αληθινή. Όμως δεν έχει βοηθό. Κάποιες μάγισσες έχουν μία γάτα, άλλες μια κουκουβάγια ή ένα κοράκι. Η Ερμιόνη πηγαίνει στον Ζωολογικό κήπο. Εκεί αισθάνεται πολλά αλλά βοηθό δε βρίσκει. Δεν είναι εύκολο. Όμως στο τέλος ανακαλύπτει πως ο ιδανικός βοηθός είναι αυτός που βρίσκεται πάντα δίπλα μας. Μα πώς δεν το είχε σκεφτεί από την αρχή;
Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΣΕΤΙΝΑΣ
ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
Όλοι ζουν αρμονικά μέσα στη σχολική κασετίνα, μέχρι που κάτι αλλάζει. Ο Μαύρος Μολυβάκης αποφασίζει ότι θέλει να ζωγραφίσει. Γιατί οι υπόλοιποι τον κοροϊδεύουν; Ποιος θα υποστηρίξει τη Ζηνοβία Διαβήτη που ονειρεύεται να γίνει μπαλαρίνα, αλλά το ένα της πόδι είναι κοντύτερο από το άλλο και κουτσαίνει; Γιατί η Πηνελόπη Πένα θεωρεί ότι έχει το δικαίωμα να το παίζει αρχηγός; Χωράνε όλοι σε μια κασετίνα ή μόνο όσοι είναι καλλίγραμμοι και ρωμαλέοι;
Ένα αλληγορικό θεατρικό έργο για τη βία και τον σχολικό εκφοβισμό, τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα.
Η Μάχη της Κασετίνας έλαβε μέρος στον Κρατικό Διαγωνισμό Θεατρικού Έργου για Παιδιά το 2016, όπου και απέσπασε τον Κρατικό Έπαινο.
Ο ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΣΛΑΜ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
Μια πόλη. Μια συνηθισμένη πόλη. Ο καιρός εκείνη τη μέρα ήταν καλός. Οι κάτοικοι συζητώντας μεταξύ τους συμφωνούσαν πως αυτό ήταν κάτι πολύ φυσιολογικό για την εποχή. Όλοι ήταν ευχαριστημένοι. Αλλά… Ένας εκκωφαντικός, απόκοσμος θόρυβος θα τα άλλαζε όλα. Ένα Μεγάλο Στρογγυλό είχε πέσει –άγνωστο από πόσο ψηλά– ακριβώς στο κέντρο της πόλης. Θα το διώξουν οι Γίγαντες με τα Μουστάκια; Οι Ελέφαντες των Λούις; Οι Δεκατρίδυμοι Χορευτές ή οι Χοντροκέφαλοι που Φτύνουν; Μια φανταστική ιστορία για την αβουλία, τη φυγοπονία, τη γνώριμη σε όλους μας μετάθεση ευθυνών.
ΕΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ
ΕΥΗ ΤΣΙΤΙΡΙΔΟΥ-ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
Ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου είναι ένα πολύ σημαντικό και αγαπητό έργο της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η παρούσα έμμετρη διασκευή προτείνεται τόσο για παραστάσεις παιδικού θεάτρου όσο και για σχολικές γιορτές. Συνοδεύεται από πλούσια ειδική και γενική βιβλιογραφία, και προτάσεις για δραστηριότητες δημιουργικής έκφρασης και γραφής με παιδιά, οι οποίες απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εκπαιδευτικούς θεάτρου και εμψυχωτές.
Η ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΛΙΝΑ ΜΟΥΣΙΩΝΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
Η Κάλλη προσπαθεί να βρει χρόνο για να επικοινωνήσει με τη μαμά της αλλά εκείνη είναι σκυμμένη στα βιβλία και τον υπολογιστή. Για να βρίσκεται κοντά της, η Κάλλη μετακομίζει στο γραφείο της. Πώς να περάσει όμως η ώρα όταν πρέπει να κάνει απόλυτη ησυχία; Αυτό δεν το είχε υπολογίσει. Βαριέται πολύ ώσπου σκαρφίζεται ένα παιχνίδι με τα βιβλία της μεγάλης βιβλιοθήκης. Γίνεται η κατάσκοπος των βιβλίων! Ακολουθεί τους κανόνες, παίζει δίκαια και ανακαλύπτει κρυμμένους θησαυρούς και μυστικά. Μέσα από εμβληματικά έργα τέχνης, η μικρή ηρωίδα βρίσκει απαντήσεις για ό,τι απασχολεί την καθημερινότητά της. Η φιλία, η αγάπη, η οικογένεια, η απώλεια, η αποδοχή, η απόρριψη, ο πόλεμος, η αναπηρία, η ομορφιά και πολλά ακόμη έρχονται ως ερωτήματα που θα απαντήσει διαβάζοντας με τον δικό της ξεχωριστό τρόπο τα έργα των μεγάλων δημιουργών, από τον Πολύκλειτο έως τον Πικάσο, τον Βαν Γκογκ, τον Καβάφη, τον Σεφέρη.
Η κατάσκοπος των βιβλίων κάνει την τέχνη και τη λογοτεχνία παιχνίδι για να λύσει το μεγαλύτερο αίνιγμα της ζωής: τι είναι τελικά ευτυχία;
Ένα βιβλίο για την περιπέτεια της ανάγνωσης που μεταμορφώνει τη βιβλιοθήκη ενός σπιτιού σε παιχνίδι ατέλειωτων εξερευνήσεων.
ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ ΚΙ ΕΝΑ ΦΙΛΙ ΚΙ ΕΝΑ… ΚΟΥΤΟ ΚΟΥΤΙ
ΒΑΛΕΝΤΙΝΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
Μπορεί ένα κουτί να μεγαλώνει και να μικραίνει; Ν’ αλλάζει χρώμα, μέγεθος και υλικό; Και τι χωράει μέσα σ’ ένα κουτί; Χωράει… ο ουρανός με τ’ άστρα; Με ομοιοκαταληξίες και ελεύθερο στίχο, με ζωηρά χρώματα και απρόσμενα σχέδια, με έμπνευση από την παράδοση και τον σύγχρονο κόσμο, με χιούμορ και τρυφερότητα… Οι δύο δημιουργοί φτιάχνουν ένα ποιητικό παιχνίδι φαντασίας με λέξεις και εικόνες. Ένα κουτί. Ένα κουτό κουτί. Γεμάτο όνειρα, προσδοκίες, μαγευτικά τοπία και υποσχέσεις για αναπάντεχα ταξίδια.
Η ΡΙΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ
ΕΛΕΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΟΚΟΛΗ
Υπό την αιγίδα των Γιατρών του Κόσμου
Η Ρίνα είναι μια χαρούμενη μικρή αστερίας που ζει στον βυθό της θάλασσας στην ήσυχη γειτονιά των κοραλλιών. Μια μέρα, η μαμά τη στέλνει στο σπίτι της γειτόνισσάς τους, της κυρίας Αχινού για να ζητήσει μαργαριταράκια για το κέικ που φτιάχνει. Η φιλική κυρία Αχινού όμως απουσιάζει και στο σπίτι είναι μόνο ο κύριος Αχινός. Η συμπεριφορά του ξαφνιάζει και κάνει τη μικρή Ρίνα να νιώσει άσχημα, σαν άρρωστη, χωρίς όμως να ξέρει γιατί της συμβαίνει αυτό. Όταν η Ρίνα αποφασίζει να μιλήσει στη μαμά, νιώθει σαν να φεύγει ένας θαλάσσιος ελέφαντας από το στήθος της. Και ξέρει τώρα πως υπάρχουν πράγματα που μπορεί να κάνει η ίδια για να προστατεύσει τον εαυτό της, αλλά έχει στο πλάι της και ανθρώπους έτοιμους να τη βοηθήσουν.
Ένα σημαντικό παραμύθι για την εκπαίδευση των μικρών και μεγαλύτερων παιδιών στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης.
Το παραμύθι «Η Ρίνα αποφασίζει να μιλήσει» που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Σοκόλη είναι ένα παραμύθι που με φιλική αφήγηση και τρυφερή εικονογράφηση αγγίζει ένα δύσκολο θέμα, που αποτελεί δυστυχώς μια από τις μάστιγες της σημερινής κοινωνίας: τη σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση των παιδιών, από τη νηπιακή μέχρι και τη μεγαλύτερη ηλικία.
Είτε με την ιδιότητα του γονιού, είτε του εκπαιδευτικού, ας μάθουμε τα παιδιά μας να προστατεύουν και τα ίδια τον εαυτό τους και ας τα βοηθήσουμε να ξεκλειδώσουν και να επικοινωνήσουν τυχόν άσχημες εμπειρίες τους.
Δελίνα Βασιλειάδη