(THE HELP)
Σκηνοθεσία: Τέιτ Τέιλορ
Παίζουν: Έμα Στόουν, Βαϊόλα Ντέιβις, Οκτάβια Σπένσερ, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Σίσι Σπέισεκ, Τζέσικα Τσαστέιν, Άλισον Τζένεϊ
Διάρκεια: 137’
Αξιολόγηση: **
Η νεαρή Σκίτερ επιστρέφει στο Τζάκσον από το «φιλελεύθερο» Βορρά, για να διαπιστώσει ότι η πατρίδα της βρίθει αδικίας, εκμετάλλευσης και ρατσισμού τύπου Απαρτχάιντ, ειδικά με τις μαύρες υπηρέτριες που μεγαλώνουν τα παιδιά των κυριών του Νότου. Αποφασίζει να καταγράψει τις προσωπικές ιστορίες των υπηρετριών, που δέχονται να συμμετάσχουν, παρ’ όλους τους κινδύνους που κάτι τέτοιο εγκυμονεί. Μόνο που αυτοί οι κίνδυνοι είναι παντελώς απόντες από την ταινία, ακόμη και ως απλά υπονοούμενα…
Το αμφιλεγόμενο, αυτοβιογραφικό μπεστ-σέλερ της Κάθριν Στόκετ μετατρέπεται σε μια εξίσου feel-good ταινία, μια ακόμη ιστορία «προσωπικής δικαίωσης» που τόσο αρέσκεται να παράγει το Χόλιγουντ. Ωστόσο, η αναπαράσταση της εποχής που ο Μισισιπής πραγματικά καιγόταν είναι ένα ζαχαρωμένο, μη ρεαλιστικό σύμπαν με χαρακτήρες-κλισέ αρχέτυπα (αδαείς ρατσιστές κρετίνοι, κάποιοι «φιλελεύθεροι» εργοδότες, αγγελικές μαύρες υπηρέτριες και κακοί ή απόντες μαύροι σύζυγοι). Εξάλλου, η βία, τα λιντσαρίσματα, η κόλαση μένουν προσεκτικά έξω από τα 137 λεπτά της ταινίας – εκτός από τη σκηνή μετά το φόνο ενός μαύρου, όπου έστω για λίγο υποβόσκει μια κάποια απειλή…
Ο «Βαθύς Νότος» φαντάζει περισσότερο ως μια πρόφαση για ένα ανώδυνο «ενωτικό μήνυμα» που δεν θα ξύνει πληγές (πόσο μάλλον ανοιχτές) παρά ως μια ειλικρινής, θαρραλέα ματιά σε μια αλήθεια που ακόμη πονάει. Η γλυκιά γεύση κατά τη διάρκεια της ταινίας αφήνει μια πικρή επίγευση φέρνοντας τούτο στο νου. Ο σκηνοθέτης κάνει μια αξιοπρεπή πλην ανέμπνευστη δουλειά, έχοντας την τύχη να διαθέτει ένα λαμπρό καστ. Αν και θα ανέμενε κανείς η οπτική γωνία να είναι αυτή των μαύρων υπηρετριών, είναι τελικά περισσότερο αυτή της νεαρής λευκής (κατ’ ουσία της ίδιας της συγγραφέως). Ειδομένη ως η υποκειμενική ματιά μιας λευκής που μεγάλωσε στο Νότο, ίσως η πικρή επίγευση να μετριάζεται κάπως…
Δέσποινα Βενέτη
Παλαιότερη κριτική για το ΥΠΗΡΕΤΡΙΕΣ του Τέιτ Τέιλορ.