Είναι τυπικό για τον Orson Welles να κάνει b movie θρίλερ, να το γυρίζει στα σύνορα με το Μεξικό και να του δίνει μία σεξπηρική λάμψη. Ο ίδιος ο Welles θα παίξει τον πληθωρικό μπάτσο, Χανκ Κίλαν, ως μία φαλστάφια φιγούρα, βγάζοντας έξω το πάθος για ένα χαρακτήρα που είναι απεριποίητος και διεφθαρμένος, ακόμη και αν αυτός έχει μια παράξενη ικανότητα να οσφραίνομαι τους εγκληματίες.
Η Marlene Dietrich έδωσε μία άλλη ώθηση στην ταινία, όπως δεν έχει ξαναγίνει στην ιστορία του κινηματογράφου. Οποιοσδήποτε έχει σπουδάσει κινηματογράφο και του αρέσει να κάνει μία εισαγωγή που θα εντυπωσιάσει. Σε μία επική ταινία, οι λήψεις κάμποσων λεπτών χωρίς κόψιμο, όπου γίνεται κάτι συναρπαστικό, μία έντονη δράση, και μετά ένα κρεσέντο, είναι σπάνιες. Ο Welles έκανε την ταινία αποκρύπτοντας τις εξάρσεις της.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το φιλμ νουάρ ξεκίνησε με την ταινία «Citizen Kane» και τέλειωσε με αυτή την ταινία. Αρχικά κυκλοφόρησε απ’το στούντιο με διαφορετική επεξεργασία, αλλά με το νέο μοντάζ αναδείχθηκε ως ένα απ’τα μεγάλα αμερικάνικα αριστουργήματα. Είναι ένα βαθιά ανησυχητικό μελόδραμα, ένα ξέσπασμα του Welles εναντίον του Μεξικάνου ερευνητή Heston, σήμερα φημίζεται για το αποτρόπαιο φινάλε της.
Η σύνθεση, οι διάλογοι και τα χαρακτηριστικά της είναι εξαιρετικά, αυτό σημαίνει ότι ο κινηματογράφος μπορεί να έχει μία θέση στα αριστουργήματα της τέχνης, και ότι έχει κάτι απ’την ιδιοφυΐα του Welles, του σκηνοθέτη που μπορούσε να γυρίζει με φθηνό προϋπολογισμό και να τα βάζει με τη διαφθορά της κοινωνίας, κάνοντας ότι καλύτερο μπορούσε.
«Ο Άρχων Του Τρόμου» – «Touche Of Evil»
Σκηνοθεσία: Orson Welles
Σενάριο: Orson Welles, Whit Masterson (νουβέλα), Franklin Coen, Paul Monash
Παίζουν: Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Galleia, Akim Tamiroff.
Γιάννης Φραγκούλης