ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΗΘΟΠΟΙΟ ΣΙΣΣΥ ΔΟΥΤΣΙΟΥ
ΔΕΛΙΝΑ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ: Μιλήστε μας για σας. Πώς ασχοληθήκατε με την υποκριτική; Αν και έχετε σπουδάσει αστροφυσική σας κέρδισε τελικά το θέατρο. Μιλήστε μας για την επιλογή σας αυτή.
ΣΙΣΣΥ ΔΟΥΤΣΙΟΥ: Έχοντας ένα τηλεσκόπιο από παιδί αποφάσισα να ακολουθήσω για κάποια χρόνια το δρόμο τη αστροφυσικής, ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου στην Αγγλία και παίρνοντας μια υποτροφία στην πόλη του Γκουαναχουάτο στο Μεξικό. Περπατώντας στους δρόμους του Μεξικού, ταξιδεύοντας στα αυτόνομα χωριά των Ζαπατίστας στην Τσιάπας και την Οαχάκα, τριγυρίζοντας στις αίθουσες και στους διαδρόμους του πανεπιστημίου στο Μεξικό και ήδη έχοντας περάσει επιτυχώς τις εξετάσεις κβαντομηχανικής και σύγχρονης φυσικής αντιμετώπισα το δίλλημα μεταξύ επιστήμης και τέχνης. Αποφάσισα να γίνω ηθοποιός και να αφήσω την κοσμολογία και τη διερεύνηση του διαστήματος πίσω μου. Αποφάσισα να σπουδάσω θέατρο στην σχολή της Δήμητρας Χατούπη στην Αθήνα και να αφιερώσω την ζωή μου στην ιερή τέχνη της μεταμόρφωσης, της ενσάρκωσης των χιλίων προσώπων που μπορεί να πάρει ο ανθρώπινος ψυχισμός, την θεραπεία της ψυχής μέσω της πραγμάτωσης και της συμμετοχής στο ιερό δράμα της θεατρικής πράξης.
Δ.Β.: Μιλήστε μας για το συγγραφικό σας έργο. Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κενότητα το βιβλίο σας «Η Ηδονοβλεψίας».
Σ.Δ.: Η πρώτη ποιητική συλλογή με εισαγωγή του Νάνου Βαλαωρίτη είναι η “Προσβολή Δημοσίας Αιδούς”. Ακολούθησε η ποιητική συλλογή “Ω! Απόκρυφον”. Πρόσφατα κυκλοφόρησε «Η Ηδονοβλεψίας», μια συλλογή ερωτικών διηγημάτων. Και τα τρία βιβλία εκδόθηκαν από τις εκδόσεις Κενότητα. Ακολουθούν σύντομα άλλες δύο ποιητικές συλλογές που βρίσκονται σε ένα χρυσό φάκελο στον υπολογιστή μου και άλλη μία συλλογή διηγημάτων με τίτλο «Οι αδερφές του Κάιν». Ένα σημαντικό ρόλο σε αυτή την ποιητική διαδρομή ήταν και συνεχίζει να είναι ο σκηνοθέτης και ποιητής Τάσος Σαγρής που εκτός από τις θεατρικές παραστάσεις που πραγματώσαμε μαζί, μου τόνισε τη σημαντικότητα του νοήματος και του ρυθμού ενός ποιήματος και διοργάνωσε την πρώτη μου δημόσια ποιητική απαγγελία ωθώντας με να εκθέσω στο κοινό αυτές τις βαθιές, κρυφές μου σκέψεις. Επίσης μεγάλη βοήθεια προσέφερε ο εκδότης του λογοτεχνικού περιοδικού ΕΝΕΚΕΝ Γιώργος Γιαννόπουλος που εμπιστεύτηκε τη γραφή μου και με φιλοξενεί σε σταθερή βάση στην επιθεώρηση πολιτισμού ΕΝΕΚΕΝ, ένα εκδοτικό εγχείρημα και που έγινε αρωγός γνωριμίας με τον μοναδικό άνθρωπο και ποιητή Νάνο Βαλαωρίτη, αλλά και άλλους σημαντικούς δημιουργούς. Φυσικά μεγάλη συνεισφορά στο συγγραφικό μου έργο έχει και ο ίδιος ο Νάνος Βαλαωρίτης που πολλές φορές μου υπενθυμίζει την τεράστια σημασία αυτής της παραγκωνισμένης τέχνης, της ποίησης, η οποία έχει την δύναμη να μιλά στις καρδιές των ανθρώπων μένοντας αναλλοίωτη μέσα στους αιώνες. Τέλος, με χαρά περιμένω την Ανθολογία Σύγχρονων Ελλήνων Ποιητών σε μετάφραση Μ. Αλυγιζάκη που εκδίδεται στον Καναδά και συμπεριλαμβάνει δέκα ποιήματα μου ανάμεσα στην Μ. Πολυδούρη, Τ. Λειβαδίτη, Κ. Καρυωτάκη και άλλους ποιητές.[wp_ad_camp_1]
Δ.Β.: Μιλήστε μας για την παράσταση ΝΥΧΤΑ!
Σ.Δ.: Η ΝΥΧΤΑ! είναι ένα βραβευμένο θεατρικό της Ρεμπέκα Πρίτσαρντ. Μια αγγλίδα συγγραφέας που ζει στο Λονδίνο έγραψε ένα κείμενο για δύο κορίτσια που αποφασίζουν να ζήσουν τη ζωή τους στα άκρα και ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δυο τολμηρές κοπέλες αρνούνται να δουλέψουν σε κανονικές δουλειές και αποφασίζουν να περιπλανηθούν μέσα στη Νύχτα βιώνοντας παράξενες, σκοτεινές περιπέτειες στο κέντρο της πόλης. Οι ηρωίδες στέκονται ετοιμοπόλεμες απέναντι στην ταχύτητα του σύγχρονου κόσμου. Αποφασίζουν να αρνηθούν όλους τους κανόνες και τους εκβιασμούς, να μη νοικιάσουν ένα σπίτι για να ζήσουν, να μηνβρουν μια κανονική δουλειά, να μην παραδοθούν στο θέαμα και τις εύκολες, επιβεβλημένες επιλογές αυτού του κόσμου. Με αυτό τον τρόπο πραγματώνουν μία μυστική αντίδραση στη βαρβαρότητα του νεοφιλελευθερισμού. Δοκιμάζουν τα όρια τους, τις αντοχές τους, κινούνται κάτω από τους ουρανοξύστες και τα εμπορικά κέντρα, σε ένα παράλληλο, κρυφό, υπόγειο κόσμο. Η Νύχτα είναι αυτή η μυστική χώρα των ποιητών και των εύθραυστων πλασμάτων που γυρεύουν ασυνείδητα μία απάντηση στα υπαρξιακά και κοινωνικά αδιέξοδα. Η Νύχτα είναι ο τόπος όπου κατοικούν τα όνειρα μας, και οι πιο κρυφές επιθυμίες μας. Η Νύχτα είναι μία νεανική περιπέτεια με αβέβαιο σκληρό τέλος.
Δ.Β.: Ποιον καλλιτέχνη θαυμάζετε και γιατί;
Σ.Δ.: Αγαπώ την αμερικανίδα λογοτέχνιδα Ούρσουλα Λεγκέν για το θάρρος της φαντασίας της. Στα έργα της επιμένει στην αξία του διαλόγου, στην αλληλοκατανόηση. Ήταν ένα εμπνευσμένο πνεύμα που έζησε μέχρι τα βαθιά γεράματα παραμένοντας ελεύθερο μέχρι το τέλος της ζωής της. Στα βιβλία της συνυπάρχει η πνευματικότητα και η ενσυναίσθηση. Διακατέχονταν από μια ορμητικότητα που ήθελε να ανατρέψει την τέχνη του εμπορεύματος με την τέχνη της αλληλεγγύης, της συνύπαρξης και της συμβίωσης. Αγαπώ επίσης το γάλλο καταστασιακό Γκυ Ντεμπόρ γιατί έζησε έναν βίο ποιητικό, έφτιαξε τη δική του ιστορία γεμάτη περιπέτειες. Κατάφερε να υπερβεί την καλλιτεχνική εξειδίκευση, την τέχνη ως διαχωρισμένη δραστηριότητα και ερεύνησε σε βάθος τις κοινωνίες των ανθρώπων και δημιούργησε το κίνημα των καταστασιακών, ένα κίνημα καταστροφής των ελεγκτικών μηχανισμών της γλώσσας και των συμπεριφορών, απελευθερώνοντας σκέψεις και μορφές που συνιστούν τη σύγχρονη τέχνη στην πιο αυθεντική της έκφραση. Θαυμάζω επίσης τον σπουδαίο γάλλο ζωγράφο Ανρί ντε Τουλούζ Λωτρέκ. Άνηκε στο εικαστικό κίνημα του μετα – ιμπρεσιονισμού. Βυθισμένος στη άγρια, νυχτερινή, θεατρική ζωή και στα καμπαρέ του Παρισιού, πρωταγωνιστής στη Μπελ Επόκ. Ζώντας προκλητικά και συναρπαστικά, αγάπησε τις πόρνες σαν εξωτικά λουλούδια της Μονμάρτης. Αγαπώ πολλούς ποιητές, την Σύλβια Πλαθ, την Εμιλυ Ντίκινσον, τον Walt Whitman και άλλους πολλούς, προσωπικότητες που με τα έργα τους και την ζωή τους ενθουσιάζουν την καρδιά μας και εξεγείρουν το νου μας.
Δ.Β.: Υπάρχει κάποιος ρόλος που ονειρεύεστε μια μέρα να παίξετε;
Σ.Δ.: Όταν σκέφτομαι τον εαυτό μου ως ηθοποιό με σκέφτομαι μέσα σε έναν θίασο, ως ένα κομμάτι ενός συλλογικού καλλιτεχνικού έργου και όχι ως έναν απομονωμένο καλλιτέχνη, ένα μοναχικό πλάσμα που κάνει καριέρα ισορροπώντας μόνη της στην θεατρική σκηνή με επιτυχία. Οπότε υπάρχουν ερευνητικά και δημιουργικά πεδία, πειραματικές αναζητήσεις, θεατρικά έργα και θεατρικές απόπειρες, θέατρα, σκηνές και σκηνικά, χώρες και περιοχές στις οποίες θα ήθελα να ταξιδέψει ο θίασος του Ινστιτούτου Πειραματικού Τεχνών και όχι τόσο θεατρικοί ρόλοι που θα ήθελα να υποδυθώ.[wp_ad_camp_1]
Δ.Β.: Η φιλοσοφία σας.
Σ.Δ.: Η φιλοσοφία ως πνευματικός δρόμος; Εάν ακολουθώ για παράδειγμα το δρόμο της σχολής του Αριστοτέλη ή το δρόμο της σχολής του Πλάτωνα ή των στωικών ή των κυνικών; Ή αν ακολουθώ κάποιο ινδουιστικό μονοπάτι Σιβαϊσμού ή το βουδιστικό μονοπάτι της Μαχαγιάνα; Η συμπόνια προς όλα τα πλάσματα αυτού του παράξενου κόσμου και η κατανόηση των φύσης των φαινόμενων είναι τα δυο μεγάλα φτερά του φωτισμένου ανθρώπινου όντος. Κατανοώντας την φύση των πραγμάτων και προσφέροντας συμπόνια. Κατανοώντας ότι τίποτα δεν είναι αυθύπαρκτο στον κόσμο, μπορεί να προσφερθεί συμπόνια αβίαστα στον κόσμο του άλλου. Επίσης, οι επιθυμίες μας μπορούν να γίνουν η προτροπή για τη ζωή που θέλουμε να ζήσουμε. Υπάρχει ένα σύνθημα: “οπλίστε τις επιθυμίες σας”- σε ένα κόσμο χωρίς ιεραρχία σε ένα κόσμο ισότητας και αλληλοβοήθειας, σε ένα κόσμο που δεν κυβερνάει το χρήμα, εκεί που ο πλούτος της κοινωνίας είναι η ευτυχία των ατόμων που την αποτελούν.
Δ.Β.: Μελλοντικά σχέδια.
Σ.Δ.: Στο ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ Βιντεοποίησης (Ιnternational Videopoetry Festival) που διοργανώνει το Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών εμφανίστηκα φέτος μαζί με τον μουσικό παραγωγό Van Fog παρουσιάζοντας ένα μέρος από την «Μυθολογία» ένα οπτικοακουστικό ποιητικό δρώμενο το οποίο σχεδιάζουμε να κυκλοφορήσει σε δίσκο σύντομα. Το βινύλιο θα περιέχει συνθέσεις και ηχητικά περιβάλλοντα του Γιώργου Βάντα (Van Fog) και ποιήματα που έγραψα κατά τη διάρκεια του περσινού καλοκαιριού στη Δονούσα ζώντας για τρεις μήνες γυμνή στην παραλία. Τον Μάιο 2018 η παράσταση ΝΥΧΤΑ! θα ταξιδέψει στην Κύπρο στο Θέατρο Σατιρικό του Β. Καυκαρίδη. Ένα μεγάλο φιλόξενο θέατρο το οποίο μας είχε αγκαλιάσει με πολύ ζεστό και ανθρώπινο τρόπο και την προηγούμενη φορά που είχαμε ταξιδέψει εκεί με την παράσταση Ψύχωση!. Περιμένουμε με ανυπομονησία να ξανασυναντηθούμε με αυτούς τους θεατρικούς συντρόφους. Ήδη επίσης έχει ξεκινήσει η πολύ ενδιαφέρουσα εποχή έρευνας και συζητήσεων για την επιλογή της επόμενης παράστασης του Ινστιτούτου Πειραματικών Τεχνών.
Δ.Β.: Σας ευχαριστώ.
Δελίνα Βασιλειάδη