Είναι η τρίτη μεγάλου μήκους προσπάθεια του Kubrick, αλλά το πρώτο σχέδιο που πρέπει να έχει παραχθεί εξ ολοκλήρου υπό την καθοδήγηση του συστήματος των στούντιο του Χόλιγουντ, μία πραγματικότητα όπου παρουσιάζονται διακριτές αλλαγές στο νεαρό σκηνοθέτη, κάτι που δεν ήταν πάντα το καλύτερο γι’αυτόν.
Ο λόγος είναι αυτός: σε δύο παλαιότερες ταινίες του, ο μικροσκοπικός προϋπολογισμούς σήμαινε περιορισμένη δυνατότητα για να έχει πλήρες προσωπικό για την παραγωγή, και στις δύο περιπτώσεις έδινε στο ίδιο άτομο δύο αρμοδιότητες μαζί.
Οι ιστορικοί του κινηματογράφου αναφέρουν κάποιες παρόμοιες περιστάσεις ως το θεμέλιο της ακατανίκητης νεύρωσής του (και από τέτοιες σκέψεις, ο Alexandre Astruc μπορεί να δόμησε συνοπτικά ένα αρχέτυπο στη θεωρία του auteur). Περιττό είναι να πούμε ότι ήταν εμφανή κάποια τέτοια στοιχεία καθ’όλη τη διαδικασία της λήψης αυτής της ταινίας.
Όταν οι United Artists τον ανάγκασαν να προσλάβει τον πρώτο του φωτογράφο (το μεγάλο Lucien Ballard), ήταν τόσο πιεσμένη και προκλητική η εργασία, οι δύο άνδρες θα είχαν σημαντικές διαφωνίες κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, της φωτογράφησης των 26 ημερών (η πιο διάσημη ιστορία περιλαμβάνει τη θέληση του σκηνοθέτη να χρησιμοποιήσει για το γύρισμα ένα φακό 50 mm και ο Ballard το άλλαξε χωρίς την έγκρισή του, γευόμενος την αναπόφευκτη οργή του).
Δεν ήταν απλά θέμα του «εγώ» του που οδήγησε τον Kubrick σ’αυτή την κατάσταση, ήταν η πεποίθησή του ότι ο ίδιος και ο παραγωγός του, James Harris, είχαν το απόλυτο δικαίωμα για το υλικό όπως θα το παρουσίαζαν στο κοινό, πίστευε ότι θα έπρεπε να ήταν πολύ σχολαστικός όσον αφορά στη σύλληψή του. Δεν είναι έκπληξη, η ταινία σηματοδότησε ένα ευρύ φάσμα από ιστορικές πρωτιές, με μερικά από τα στοιχεία της, μεταξύ των οποίων είναι και η μη γραμμική αφήγηση.
Η ίδια η αφήγηση ασχολείται με ένα μοναδικό γεγονός τη ζωή πέντε ανδρών που όλοι έχουν ένα πολύ επικίνδυνο μυστικό: είναι έτοιμοι να συμμετάσχουν στην τέλεια ληστεία σε μία κοντινή πίστα με άλογα. Ο πρόλογος καθορίζει τις προθέσεις τους άμεσα (μία αποκαλυπτική αφήγηση περιγράφει τις λεπτομέρειες), αν και τα αρχικά κομβικά σημεία είναι γεμάτα σιωπές και βουβές ανταλλαγές, η ανάπτυξη των χαρακτήρων είναι άψογη. Κάπως έτσι μπορούμε να σκιαγραφήσουμε την αίσθηση που αφήνει η ταινία στο θεατή και τα πρωτοποριακά ζητήματα που θέτει.
«Η Κλοπή» – «The Killing»
Σκηνοθεσία: Stanley Kubrick
Σενάριο: Stanley Kubrick, Jim Thompson, Lionel White (νουβέλα)
Παίζουν: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards, Jay Flippen, Ted de Corsia.
Γιάννης Φραγκούλης